Na titulní straně říjnového vydání září Sandra, vámi zvolená vítězka castingu hledáme Playmate 2024. O své cestě za úspěchem vypráví exkluzivně pro Playboy Daniel Vávra, autor herních klasik a bestsellerů. Playboy také zjistil, co inspiruje olympijského kanoistu Martina Fuksu, čím se stal tak kontroverzní Elon Musk i proč máme strach z umělé inteligence. A to není zdaleka vše. Najdete tu luxusní automobily, tipy na zdravý životní styl, něco k zamyšlení a samozřejmě krásné ženy...
Na počest vítězství speciálu Porsche 953 na Rallye Dakar v roce 1984 připravila automobilka ze Stuttgartu model, který by málokdo předpověděl – terénní verzi ikonického sportovního kupé 911.
Zdroj: Porsche
Na počest vítězství speciálu Porsche 953 na Rallye Dakar v roce 1984 připravila automobilka ze Stuttgartu model, který by málokdo předpověděl – terénní verzi ikonického sportovního kupé 911.
Zdroj:
Porsche
Poprvé se tak stalo v roce 1984, jednalo se o šestý ročník kultovního závodu. Tedy dva roky předtím, než vstoupily do hry kamiony a kategorii ovládl šestkrát na voze Tatra Karel Loprais, právem přezdívaný Monsieur Dakar. Na jeho odkaz později takřka navázal synovec Aleš Loprais, který musel letos odstoupit z prvního místa po nezaviněném úmrtí italského diváka, a celkově druhý Martin Macík (2023).
Závod byl tehdy rozšířen o Pobřeží slonoviny, Sierru Leone a Mauretánii. Startovalo celkem 427 závodníků a Porsche postavilo na start tři posádky na speciálech Porsche 953, které je rovněž známo jako 911 SC/RS 4 x 4. Ze strany značky, kterou založil Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, se jednalo o nečekaný krok. Až do té doby bylo totiž porsche ve světě motoristického sportu známo díky „asfaltovým“ aktivitám, Porsche 911 vyhrálo před účastí na Dakaru v letech 1968 a 1969 nejslavnější závod světového šampionátu Rallye Monte Carlo.
Jacky dodal nápad a peníze
Otcem projektu byl Jacky Ickx, který přišel kromě nápadu rovněž s tím nejpodstatnějším v podobě peněz. Finance poskytl tabákový koncern Rothmans, který tým Porsche sponzoroval na okruzích. Pak už stačilo vyrobit v šibeničním termínu necelých čtyř měsíců tři závodní speciály. Dobrá věc se podařila, výsledkem intenzivní práce byly tři vozy osazené 3,6litrovým motorem. Zatímco podle automobilky disponovalo Porsche 953 výkonem 225 koní, podle neoficiálních údajů mělo sílu 299 koní. Jako velmi podstatná se jevila hmotnost pouhých 1215 kilogramů. Do boje vyrazily posádky Jacky Ickx/Claude Brasseur, René Metge/Dominique Lemoyne a Roland Kussmaul/Erich Lerner. Přestože Metge s Ickxem v minulosti Dakar vyhráli, hledali odbornicí favority jinde.
V roce 1984 vyrazily na Rallye Dakar do boje tři posádky se speciály Porsche: Jacky Ickx/Claude Brasseur, René Metge/Dominique Lemoyne a Roland Kussmaul/Erich Lerner.
Zdroj: Profimedia.cz
V roce 1984 vyrazily na Rallye Dakar do boje tři posádky se speciály Porsche: Jacky Ickx/Claude Brasseur, René Metge/Dominique Lemoyne a Roland Kussmaul/Erich Lerner.
Zdroj:
Profimedia.cz
Hvězdná posádka
Z mediálního hlediska se jako jednoznačně nejzajímavější jevila dvojice Ickx–Brasseur. Belgičan je právem považován za jednoho z nejlepších pilotů F1, který ale nikdy šampionát nevyhrál. Vítěz osmi Grand Prix skončil v sezonách 1969 a 1970 druhý. Poprvé nestačil na létajícího Skota Jackieho Stewarta, ve druhém případě získal titul posmrtně Rakušan Jochen Rindt, nutno říci, že v době pilotů gentlemanů nikdo po titulu zrovna neprahnul. Před Dakarem ovládl šestkrát nejslavnější vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, v roce 1983 triumfoval i na Dakaru, do závodu tak nastoupil jako obhájce titulu. A protože vítězná posádka se nemění, zůstal jeho spolujezdcem Claude Brasseur. Francouzský divadelní a filmový herec byl v zemi filmovou hvězdou první kategorie, zahrál si ve snímcích jako Rvačka v Panamě, Válka policajtů a Černý talár pro vraha. Kromě toho reprezentoval Francii v roce 1964 na olympiádě v Innsbrucku v závodech bobů.
Při první účasti Porsche na Rallye Dakar v roce 1984 závod mezi automobily vyhrál René Metge. Stejný výsledek se mu podařil i na třetím vystoupení značky v roce 1986, kdy mediálně nejzajímavější dvojice IckxBrasseur (na snímku) brala stříbro.
Zdroj: Profimedia.cz
Při první účasti Porsche na Rallye Dakar v roce 1984 závod mezi automobily vyhrál René Metge. Stejný výsledek se mu podařil i na třetím vystoupení značky v roce 1986, kdy mediálně nejzajímavější dvojice IckxBrasseur (na snímku) brala stříbro.
Zdroj:
Profimedia.cz
Hody, půst a odchod na vrcholu
Premiéra přinesla vozům Porsche hned při prvním startu nečekaný triumf. Přestože Jacky Ickx vyhrál hned devět etap, z celkového vítězství se radoval trojnásobný etapový vítěz René Metge, který slavil v roce 1981 s vozem Land Rover.
Po hodech ovšem přišel půst. Přestože tým posílil další pilot F1 Jochen Mass, vysoké ambice posádek Porsche 959 zhatily technické potíže a obhajoba se nekonala. Platilo však, že do třetice všeho dobrého. V ročníku 1986 triumfoval opět René Metge, Jacky Ickx se musel smířit s druhým místem. Automobilka pak zvolila jiné priority a porsche odešlo na vrcholu.
(Text o Porsche 911 Dakar je součástí únorového čísla Playboye)