Retro je zpět! V prosincovém vydání Playboye připomínáme devadesátá léta s ikonami jako Sylvester Stallone nebo Pamela Anderson. Vzpomeňte na tehdejší módní výstřelky, ochutnejte znovu nejoblíbenější nápoje doby... Jaké to bylo na přehlídkových molech i před filmovou kamerou, prozradí Simona Krainová. Retro umění zhodnotí Pasta Oner. Nechybějí ale ani novinky, luxusní automobily, současné technologie a samozřejmě krásné ženy.
Nestává se zase tak často, aby se na stránkách Playboye objevila jako objekt pictorialu slavná sportovkyně. Mezi výjimky potvrzující pravidlo se například vedle krasobruslařské šampionky Katariny Witt či dvojnásobné olympijské vítězky v plavání Amandy Beard zařadila v zimním dvojčísle rovněž Gabriela Koukalová. Realizace pictorialu se zhostila s mistrovstvím sobě vlastním Lenka Hatašová.
Playboy: Na stránkách Playboye jsem tě zaregistroval poprvé, nebo se pletu?
Lenka: V takové míře a prostřednictvím pictorialu se jednalo o premiéru, takže se nepleteš.
Playboy: Jak ses vůbec dostala k focení Gabriely Koukalové?
Lenka: Podle toho, co je mi známo, padlo v Playboyi rozhodnutí, že by příběh Gábiny měla fotit žena, a někdo rozhodl o tom, že bych to mohla být já. A tak mi jednoho dne zavolali s tím, jestli do toho půjdu.
„Tady nebylo moc o čem uvažovat. Nabídka pro mě představovala výzvu, kterou jsem se rozhodla akceptovat prakticky hned.“
Zdroj: FTV Prima
„Tady nebylo moc o čem uvažovat. Nabídka pro mě představovala výzvu, kterou jsem se rozhodla akceptovat prakticky hned.“
Zdroj:
FTV Prima
Playboy: Nemáš o práci nouzi, akceptovala jsi nabídku hned, nebo jsi zvažovala pro a proti?
Lenka: Tady nebylo moc o čem uvažovat. Nabídka pro mě představovala výzvu, kterou jsem se rozhodla akceptovat prakticky hned. Jak už jsem říkala, do té doby jsem nikdy pro Playboy nic tak velkého nedělala, takže jsem sladila termíny a řekla, že do toho určitě jdu.
Playboy: Brala jsi to tak, že budeš fotit mistryni světa, olympijskou medailistku, vítězku Světového poháru, mediálně známou, lehce rozporuplnou osobnost, nebo ti to bylo víceméně jedno?
Lenka: Až tak jsem to nebrala, s Gábi se totiž docela známe. Už jsem s ní v minulosti spolupracovala, tykáme si. S focením celebrit mám navíc zkušenosti a vím, že drtivá většina z nich nepreferuje, aby se k nim přistupovalo jako k velkým hvězdám. Mnohem víc funguje přístup na pomezí profesionality a přátelství, ne však servility. Abych pravdu řekla, v případě Gábiny jsem spíš řešila to, že se nefotilo v mém ateliéru, ale ve staré tovární hale v Holešovicích. Ráda jsem změnila prostředí, a navíc, už od dob Jana Saudka mám ráda flekaté stěny.
Playboy: Nic proti českým celebritám, ale Gabriela Koukalová rovná se přece jen globální pojem. Přestože ukončila sportovní kariéru, zná ji půlka světa.
Lenka: To je pravda, Gábina je určitě největší sportovní hvězda, která dosud stanula před mým objektivem. Pominu-li ovšem Alberta Tombu, kterého jsem měla možnost fotografovat v dávné minulosti, nebo světovou tenisovou špičku, kterou jsem v dávných dobách ještě jako fotoreportérka měla možnost fotografovat na světových grandslamových turnajích. Mluvím o hvězdách jako Steffi Graf, Andre Agassi, Boris Becker nebo třeba Martina Navrátilová.
Před objektivem Lenky Hatašové stanul bezpočet osobností.
Před objektivem Lenky Hatašové stanul bezpočet osobností.
Playboy: Nebála ses toho, že ať to nafotíš jakkoli, Gábina vzbuzuje takové oboustranné emoce, že se stejně najdou lidi, kteří na pictorialu nenechají nit suchou?
Lenka: Pokud fotka vzbuzuje emoce, je to důkaz dobře odvedené práce. Působím docela hodně na sociálních sítích, takže jsem zvyklá na to, že moje práce nebo spíš osobnosti portrétovaných občas ty emoce prostě vzbuzují. Kontroverze bývá mnohdy přínosnější než pohlazení nebo pochvala. Platí to zejména v případě, kdy mě někdo upozorní na technickou nedokonalost. Víc očí prostě víc vidí, a jak se říká, i mistr tesař se někdy utne.
Playboy: Ujasňovali jste si před focením nějaká stanoviska o pojetí pictorialu, nebo jsi měla jasnou vizi, přes kterou nejede vlak?
Lenka: Playboy měl ze strany zadavatele víceméně jasné požadavky, takže nějaký moc velký prostor pro kreativitu nebyl. Na druhou stranu bylo z instrukcí vidět, že vychází z celosvětových zkušeností, takže jsem neměla problémy se s požadavky ztotožnit. Nebylo tam nic, co bych dělala vyloženě proti své vůli, necítila jsem se být nějak omezovaná. Byla jsem nadšená, že hala, ve které se fotilo, měla obrovská okna, takže jsem minimálně u poloviny záběrů mohla použít své oblíbené modulované denní světlo. S Gábi jsme předem nic neprobíraly, potkaly jsme se vlastně až na place a moc mě potěšilo, když jsem pochopila, že má tahle geniální sportovkyně navíc „modelkovský“ talent. Před objektivem se vždy poskládala do tak dokonalé kompozice, že to s ní prostě šlo samo.
Playboy: Modelky tvrdí, že pokud mají fotit něco, s čím se vnitřně neztotožňují, na konečné podobě je to poznat. Platí to i v případě, že je do něčeho „natlačen“ fotograf, nebo tam je to čistě o řemeslu, profesionalitě?
Lenka: V mém případě bývá snaha o „natlačení“ poznat, přiznávám, že neumím moc fotit podle storyboardů, se kterými pracují především velké agentury. Přinesou přesný rozpis a rozkres toho, jak má fotka vypadat, včetně svícení, pozic či výrazů. Takový druh práce se mi asi ne náhodou docela vyhýbá, přece jen potřebuji prostor pro vlastní kreativitu, fantazii…
„Neumím moc fotit podle storyboardů, přece jen potřebuji prostor pro vlastní kreativitu, fantazii...“
„Neumím moc fotit podle storyboardů, přece jen potřebuji prostor pro vlastní kreativitu, fantazii...“
Playboy: Preferuješ focení příběhu v jednom časovém bloku, nebo nafotíš úsek, pak se sedí nad obrázky a dumá, jak dál?
Lenka: Preferuji jednoznačně časový blok, fotky během práce ani nekontroluji, většinou mě focení pohltí. Takže fotím, fotím, fotím s tím, že nakonec z toho vždycky vzejde něco, s čím jsem spokojená. Když už během focení začínám po těle cítit lehké mrazení, vím, že to začíná být ono. Bývám pak lehce přidušená, protože v ten okamžik přestávám dýchat.
Playboy: Jakým způsobem probíhal konečný výběr?
Lenka: Užší výběr jsem dělala já, což nebylo jednoduché, nafotili jsme toho docela dost. Pak do toho trochu zasahovala Gábi. Playboy dostal nějakých třicet fotek a udělal konečnou selekci.
Playboy: Jak moc „trochu“ do toho zasahovala Gábi?
Lenka: Úplně v pohodě. Kromě toho, nejen v případě Gábiny zastávám názor, že o konečné podobě by měl rozhodovat ten, kdo nese obrazně řečeno tělo na trh.
Tým v čele s fotografkou Lenkou Hatašovou, který stojí za snímky pictorialu a kalendáře Gabriely Koukalové.
Zdroj: FTV Prima
Tým v čele s fotografkou Lenkou Hatašovou, který stojí za snímky pictorialu a kalendáře Gabriely Koukalové.
Zdroj:
FTV Prima
Playboy: Jak vidíš obálku a pictorial s odstupem času? Udělala bys něco jinak?
Lenka: Z pozice věčného nespokojence jsem objevila pár technických detailů, které bych zpětně ráda doladila. Ale jako celek se mi naše dílo líbí, světelná atmosféra je podle mého soudu dotažená takřka k dokonalosti. Když jsem si sérii v Playboyi poprvé prohlédla, hned jsem si vzpomněla na svého velkého učitele, bohužel loni zesnulého fotografa Petera Lindbergha. Myslím, že jeho vliv je na mé práci znát.
Playboy: Pamela Anderson nebo Bára Mottlová byly v Playboyi několikrát, máš jasno v tom, jak bys pojala další pictorial Gabriely Koukalové?
Lenka: Něco jako cover verze toho, co teď vzniklo? Tak do toho bych šla moc ráda.