20. února 2024 19:18
Petr Bošnakov

Hamilton & Ferrari: svůj mezi své

Red Bull po tři sezony nevídaně válcuje zbytek startovního pole, světový šampionát F1 se proměnil v nepříliš záživnou one Verstappen show, zatímco Ferrari paběrkuje. Přesto sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton přišel před začátkem letošního ročníku světového šampionátu monopostů F1 s vcelku šokující zvěstí, že od sezony 2025/2026 bude hájit barvy stáje z Maranella. Ferrari přitom čeká na titul od roku 2007.

Po posledním závodě slavil před sedmnácti lety Iceman Kimi, zatímco znesvářeným kohoutům stáje McLaren Hamiltonovi s Alonsem zbyly oči pro vzteklý pláč. Po osmnácti letech bude prvně jmenovaný bojovat o body a vítězství v barvách Ferrari a podle expertů to dává logiku. Jak totiž jednou řekl Enzo Ferrari: „Požádejte dítě, aby nakreslilo auto. Určitě bude červené.“ Stejně tak lze s lehkou dávkou nadsázky říct, že každý správný pilot by měl toužit usednout do kokpitu rudého monopostu. Výjimkou není ani Lewis Hamilton, který ziskem sedmého titulu dorovnal už v roce 2020 ikonu Ferrari Michaela Schumachera. Německého supermana, jehož zdravotní stav zůstává předmětem spekulací, ovšem předčil v počtu vítězných velkých cen, když triumfoval v103 závodech. Naposled ale slavil v roce 2021 v Saúdské Arábii.

Ideální volba

V době změny stáje bude Hamiltonovi čtyřicet. A ve stále nejúspěšnějším týmu historie F1 zůstává Monačan Charles Leclerc, který vyhrál v době svého angažmá u Ferrari pět Velkých cen a před dvěma lety získal titul vicemistra světa. Přesto nikdo nepochybuje o tom, že Lewis představuje pro scuderii ideální volbu. „Hamilton je fyzicky ve velmi dobré kondici,“ říká kategoricky přední italský motoristický novinář Giorgio Terruzzi. „Jeho cílem je zisk osmého titulu v barvách Ferrari, což by byl epochální výsledek.“ Jak dodává, Ferrari je teprve třetím týmem svérázného Angličana, přičemž v předchozích dvou působištích (McLaren + Mercedes) získal jeden plus šest titulů, vedle schopnosti přijímat výzvy tak osvědčil schopnost správné volby.

Peníze na druhém místě

Další italský novinář Umberto Zapelloni z pozice insidera tvrdí, že Hamilton se rozhodl pro přestup desetiletí na základě řady pro něj podstatných argumentů. „Vzhledem k tomu, že vydělává kolem 40 milionů liber ročně, to nebylo určitě jenom o penězích. Je za tím mnohem víc. Především historie a víra, případným vítězstvím na Ferrari se definitivně zařadí mezi legendy.“ Na druhou stranu i v Maranellu to musí myslet vážně, stěží by oslovili sedminásobného mistra světa bez jistoty toho, že mu budou schopni postavit konkurenceschopný vůz. Kromě toho nesmíme zapomenout, že v roce 2026 zavede F1 nová pravidla s cílem narušit dosavadní hegemonii stáje Red Bull.

Ale ve spojení Ferrari–Hamilton nejde jen o sport. Největší šampioni totiž mají větší ambice a nechtějí vyhrávat „pouze“ na sportovním kolbišti. Každý z nich představuje výdělečnou firmu s kontrakty v hodnotě mnoha a mnoha milionů eur. Ne snad, že by byla jejich sportovní výkonnost odsunuta na vedlejší kolej, ale realita je taková, že řada sportovců vydělává po odchodu do důchodu stejně jako v časech největší slávy. Například v loňském seznamu nejbohatších sportovců světa je tenista Roger Federer, který se, pomineme-li rozlučku na Laver Cupu, objevil na kurtech v létě 2021.

Přidaná hodnota

Podle expertů na sportovní marketing je Lewis Hamilton pro formuli 1 tím, čím je Cristiano Ronaldo pro fotbal a LeBron James pro basketbal. Trojici spojuje fakt, že se udržuje na vrcholu přes patnáct let, přičemž jejich vliv přesahuje hranice sportu.

Sedminásobný mistr světa je mimo okruhy znám módními kolekcemi, které vyvíjel pro Tommyho Hilfigera, a hudebním projekty, mimo jiné spolupracoval s Christinou Aguilerou. Má vlastní značku veganských potravin, produkuje připravovaný film o formuli 1 s Bradem Pittem. Jeho příchod k Ferrari (podle Brand Finance se stále jedná o jednu z deseti nejcennějších značek světa) má proto logiku a význam. Mimochodem, automobilka z Maranella se angažuje rovněž v módní branži a ambice jsou nejspíš vyšší než dosavadní teplákovky a bundy. „Pro Ferrari byl rok 2023 rokem růstu jak z hlediska obratu, tak marží,“ vysvětluje Massimo Pizzo, senior konzultant společnosti Brand Finance na stránkách italské edice magazínu GQ. „Poté, co vedení oznámilo příchod Hamiltona, vyletěly akcie značky o deset procent. Hamilton je stejně jako například Ronaldo, Messi ale také Sinner skvělým sportovcem, kromě toho je ale rovněž zavedenou značkou s ekonomickou hodnotou. Lewis představuje pro Ferrari přidanou hodnotu. Automobilka má sice cenu téměř 11 miliard dolarů, ale každou značku je potřeba posilovat.“