19. července 2023 14:36
Petr Bošnakov

Česká královna vibrátorů chce uspět ve světě. V čem tkví tajemství jejího úspěchu?

Designérka Anna Marešová patří bezesporu mezi největší osobnosti českého průmyslového designu posledních deseti let. Mimo jiné navrhovala pro výrobce designových svítidel Lasvit, švýcarskou společnost Valley Electronics, získala Cenu Národního technického muzea za tramvaj pro Prahu, German design award za vyhlídkovou tramvaj T3 kupé a se svým studiem je vítězkou prestižní mezinárodní soutěže lanovky na Petřín. Designérku však nejvíc proslavily erotické pomůcky, které vyrábí pod značkou Whoop.de.doo. Její často vyprodaný vibrátor získal cenu Red Dot.

S titulem královny, který byl poprvé použit v rozhovoru pro Playboy před víc než deseti lety, kdy byl její dnes tak slavný vibrátor ve stadiu prototypu, nemá ani dnes problém. Stejně tak Anně nevadí, že je často nazývána „oceňovanou průkopnicí designových sexuálních pomůcek“. „Je pravda, že se mě hodně lidí ptá na to, jak tu škatulku snáším. Odpovídám, že to tak prostě je. Nemám důvod se stydět, naopak, je to fajn. Jsem v branži dlouho a začínám vnímat, že penetruje do jiných odvětví, což mi přijde jako správná cesta.“ Rovněž má radost z toho, že je objektem zájmu designérek, které se problematikou erotických pomůcek zabývají ve svých diplomových pracích. Jejich zájem totiž považuje za potvrzení dalšího vývoje branže.

Touha stará jako lidstvo

Zatímco silnější část lidstva ovládla gastronomii, z větší části také módu a kosmetiku, zdá se, že v případě vývoje erotických pomůcek si dívky a dámy uchovají svoje výsadní postavení. Zdání vychází z faktu, že produkt musí být funkční, zatímco muž má informace pouze z doslechu a nezřídka bývá vystaven klamu spojenému s orgasmem, který může být dílem nikoli jeho kvalitního výkonu, ale hereckých schopností partnerky. „Řekla bych, že to tak úplně nefunguje. Například menstruační kalíšky totiž často navrhují a vyrábějí muži, což nepovažuji za ideál, protože je to o znalostech, osobních prožitcích a zkušenostech, které prostě muž nemá. I na tak malém produktu, jako je menstruační kalíšek, se dá vychytat spousta detailů,“ říká kategoricky s tím, že by sice dokázala s pomocí konzultantů navrhnout erotické pomůcky pro muže, ale nejlepších výsledků se dosahuje v případech, kdy designér může sám sebe použít jako testovací objekt. „Každopádně, pokud žena navrhuje erotickou pomůcku pro muže, jedná se o schůdnější variantu než opačný gard,“ tvrdí.

Anna Marešová se víceméně ztotožňuje s názorem, že v případě erotických pomůcek vsadila na nezničitelnou branži, neboť touha po orgasmu je stejně stará jako lidstvo. „Je ale pravda, že počáteční, spíš interní boj vystřídal covid, pak přišla válka, kterou považuji za šílenou. Do toho inflace, která se logicky podepsala na chování zákazníka omezujícího nákupy zbytných věcí. Musíme se tak vypořádat s do té doby nevídanými vnějšími vlivy. Mám pocit, že po covidu je všechno jinak, nevrátili jsme se do souběžných kolejí. Je sice pravda, že se všechno rozjelo, ale je to takové bláznivé, spousta akcí, něčeho málo, jiného hodně,“ konstatuje a dodává, že se cítí jako v zavařovačce, kterou někdo šejkuje a touží po tom, aby se věci usadily.

Hbitost v rozhodování a pokora

Jako správná se z byznysového hlediska ukazuje být počáteční sázka na maximální kvalitu a zákazníka schopného kvalitu ocenit. Značka Whoop.de.doo má český původ, navíc se jedná o udržitelnou firmu, aktuálně se řeší ještě víc udržitelné obaly, do toho se připravuje oslava desátých firemních narozenin, která proběhne v nových i starých prostorách sídla firmy na Letné. „Nové věci mě nabíjejí energií a představují pro mě výzvu. Tím, že mám vlastní firmu, jsem se naučila spoustě do té doby nepoznaných věcí. Vím, že musím být hbitá ve svých rozhodováních, pokud možno co nejrychleji určit, jaká je priorita, a jít za tím. Někdy je to těžké, protože některé priority mě nebaví tak jako jiné věci, ale beru to s pokorou,“ říká.

Obecně se Anna Marešová považuje za člověka, který má rád práci. Zatímco při volbě témat neváhá popustit uzdu fantazii, jako designéra řadí sama sebe do konzervativní škatulky preferující čistotu a funkčnost. A má nohy na zemi. „Na všechno si musím vydělat, utáhnout výrobu, proto se snažím navrhovat věci tak, aby byly co nejsnáze vyrobitelné. A už vím, že to, co se může jevit z designového hlediska jako jednoduché, může být výrobně docela složité, což je případ jinak skvělého vibrátoru. Kdybych přišla s novou vibrační pomůckou, volila bych jednodušší cestu,“ přiznává s vidinou potenciálu vlastní globální značky. „Říkám si, že jsem připravena a musím to konečně prokopnout.“

Další podobné články