19. ledna 2024 09:50
Petr Bošnakov

BMW po rekordním roce opět lídrem prodeje kategorie prémiových značek

Podle Automobile News vládne mnichovská značka nadále segmentu prodeje luxusních automobilů, když loni udala na globálním trhu 2 253 835 vozů, což se rovná nárůstu prodeje o 6,5 procenta.

Nejvíc se na rekordním roce podepsal prodej elektromobilů. A to i přesto, že na konci roku publikoval web Autocar.co.uk vyjádření šéfa výzkumného a vývojového oddělení BMW Franka Webera, podle kterého brand neplánuje přestat nabízet auta se spalovacími motory.

Zároveň však automobilka usilovně pracuje na vývoji generace Neue Klasse, důkazem čehož je šestá generace cylindrických bateriových článků, které přes výrobní náklady nižší o 50 procent mají garantovat za dva roky o 30 procent delší dojezd přesahující 800 kilometrů. Každopádně loni automobilka prodala 330 956 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 92 procent, zároveň se elektromobily podílely na celkovém prodeji 14 procenty. K výše uvedené částce nutno přičíst další 301 506 prodaných vozů Mini a Rolls-Royce, obě značky jsou součástí BMW Groups.

Je ovšem otázka, jak se v nejbližší budoucnosti německý gigant vypořádá s čínskou konkurencí. Jak uvedla před několika dny agentura Bloomberg s odvoláním na čínské zdroje, z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď určená speciálně pro vývoz automobilů, přičemž plavidlo schopné přepravit 7000 vozů si pronajal čínský výrobce elektromobilů BYD. Určitě není od věci vědět, že v našich končinách nepříliš známá automobilka se v posledním čtvrtletí loňského roku stala největším světovým výrobcem elektromobilů. Svou první továrnu pak BYD staví v Maďarsku.

Druhý prvním z poražených

Jak říkal mistr světa závodů F1, druhý je nejlepší z poražených. Hořkou pilulku v podobě druhého místa musel spolknout tradiční rival Mercedes-Benz, který loni prodal celkem 2 043 800 vozů, což je ve srovnání s rokem 2022 o 100 automobilů méně. Na této skutečnosti se podepsal především nedostatek komponentů zejména pro mildhybridní ústrojí pracující s napětím 48 V. V podstatě se jedná o start – generátor napojený na motor řemenu. V jeho silách je přidání 14 koní výkonu při požadavku řidiče na maximální rychlost, vůz je přitom schopný vypnout spalovací motor i za jízdy. Systém se používá například o crossoverů GLA a GLB. Na druhou stranu může stuttgartská automobilka bezpochyby mezi pozitiva řadit prodej 226 600 elektromobilů, ve srovnání s rokem 2022 se jednalo o nárůst o 72 procent. Dařilo se i v segmentu dodávek, nového majitele si našlo rekordních 447 800 vozů.

Bronz pro Audi

Třetí nejprodávanější značkou loňského roku se stalo Audi, globální prodeje značky vlastněné koncernem Volkswagen vzrostly ve srovnání s předchozím rokem o 18 procent, celkem se prodalo 1 895 000 vozů. Z toho našlo nového majitele 178 000 elektromobilů, což se rovná 51procentnímu navýšení prodeje.

Prodeji elektromobilů kralovala přes čínskou expanzi Tesla, automobilka excentrického amerického miliardáře udala na globálním trhu celkem 1 805 581 vozů, což je o 38 procent víc než v roce 2022 a rovná se celkovému čtvrtému místu.

Na páté příčce se umístil Lexus. Japonská automobilka sice ještě nezveřejnila prodejní data z loňského roku, do prosince však prodala 741 112 vozů, což se ve srovnání s předchozím rokem rovná nárůstu o 28 procent. Elitní šestku uzavírá Volvo, které za prvních jedenáct měsíců oslovilo 708 116 kupců.