16. února 2023 14:04

Bill Gates sice bojuje proti klimatickým změnám, soukromých letadel se však nevzdá

Zakladatel Microsoftu to potvrdil v rozhovoru pro BBC a reagoval tak na výtky nejen k němu, ale například i k Leonardu DiCapriovi. O obou celebritách se v souvislosti s bojem za udržitelnost hovořilo ve smyslu, že kážou vodu, ale sami si dopřávají nejlepšího vína.

Jak Bill Gates v rozhovoru pro britskou stanici prohlásil, nemá sebemenší důvod se cítit provinile, protože do boje proti klimatickým změnám investuje vlastní miliardy. Například loni v listopadu přislíbila Nadace Billa a Melindy Gatesových 7 miliard dolarů na zlepšení stavu zemědělství a zdraví obyvatel Afriky. „Takže mám jako zůstat doma místo toho, abych se jel do Keni učit o zemědělství a malárii?“ položil během interview pro BBC řečnickou otázku.

Součást řešení

Gatesova Breakthrough Energy Group, kterou Bill založil v roce 2015, loni navíc investovala blíže nespecifikovanou, bezpochyby však značnou částku do švýcarské společnosti Climeworks pracující na snížení emisí CO2 jejich zachycováním a odstraňováním z ovzduší pomocí obnovitelných zdrojů energie. Skleníkové plyny se pak ukládají pod zem, kde nepředstavují hrozbu pro globální oteplování.

Přestože podle dostupných údajů může jedno privátní letadlo vypustit za pouhou hodinu až dvě tuny CO2, nemá Bill Gates se svým tryskáčem problém. „Jsem spokojený s myšlenkou, že prostřednictvím vlastních miliard nejsem součástí problému, ale jejich řešení.“

Bernard to vzdal

Problémy s vlastnictvím privátního letadla a s tím souvisejícími problémy s ekologickými aktivisty nemá zdaleka pouze Bill Gates. Například aktuálně nejbohatší muž světa Bernard Arnault se rozhodl svůj letoun raději prodat. Reagoval tak na monitorování a následné zveřejňování tras svých letů prostřednictvím zřízených účtů I Fly Bernard a Bernard’s Airplane.

Jak majitel luxusního konglomerátu LVHM uvedl v rozhovoru pro Radio Classique, po prodeji tryskáče je konečně v klidu a leteckou přepravu řeší prostřednictvím privátních společností. Jeho syn Antoine, který je členem představenstva a ředitelem komunikace gigantu, k tomu dodal, že tweety informující o pohybu otce neprospívaly byznysu. Díky I Fly Bernard totiž vyšlo například najevo, že si boss zaletěl na otočku za svým konkurentem, vládcem dalšího luxusního konglomerátu Kering, Françoisem-Henrim Pinaultem, která měla zůstat utajena.

Jeho pronásledovatelé ovšem uvedli, že monitorování Arnaultových letů nemá spojitost s aktivitami na poli byznysu, ale bojem o životní prostředí. Podle médií totiž soukromá letadla majetných Francouzů vypustila jen v průběhu loňského září do atmosféry 244 tun uhlíku. Také proto někteří tamní zákonodárci prosazují razantní zdanění privátních letadel.

Akce a Muskova reakce

Stejným obtížím čelil i Arnaultův předchůdce na postu nejbohatšího muže světa Elon Musk. I on byl cílem sledování, účet ElonJet například zveřejnil informaci o tom, že majitel společností Tesla a Space X použil soukromý tryskáč na devět minut trvající let na trase San José – San Francisco.

Svérázný miliardář se však rozhodl vyrazit do boje. Poté, co majitel účtu na twitteru, který s pomocí veřejně dostupných dat let Muskova stroje sledoval, odmítl nabídku 5000 dolarů za jeho smazání, si v poslední době notně zchudlý miliardář udělal radost. Místo letounu z roku 2015 si pořídil Gulfstream G700 za 78 milionů dolarů.