1. srpna 2018 10:03
Jan Kratochvíl

Všechno je jednou poprvé…

Slogan známý z běžného života pochopitelně platí i v případě nejznámějších světových automobilek.

Alfa Romeo – A. L. F. A 24 HP (1910)

První Alfa Romeo dostala do vínku motor o obsahu 2,4 litru s výkonem 24 koní. Později přišla řada na čtyřválec dosahující rychlosti až 100 km/h. Nutno říci, že na začátek století slušná práce.

Audi Type A (1910)

První sériový vůz automobilky Audi byl osazen motorem 2,6 litru a disponoval silou 22 koní. Prakticky se jednalo o kopii vozu Horch 18/22. Ostatně, zakladatel Audi August Horch byl předchozím majitelem stejnojmenné společnosti.

Aston Martin „Coal Scuttle“ (1914)

V roce 1913 vyhrál londýnský prodejce automobilů Lionel Martin závod do vrchu Aston Clinton. Vítězství ho nabudilo natolik, že se rozhodl pro vývoj vlastního automobilu, přičemž k jeho názvu použil vlastní příjmení a název kopce. Premiérový Coal Scuttle měl motor o obsahu 1,4 litru.

Bentley 3 Litre (1919)

Pod prvním bentleyem jsou podepsáni pánové Walter Bentley a Frederick Burgess. Svého času se jednalo o nejdražší automobil na světě, cena přesahovala tisíc liber. Vůz se vyráběl ve třech verzích: Blue Label, Red Label a Green Label. V silách „zeleného“ bentleye byla rychlost 160 km/h.

BMW 3/15 DA1 (1929)

Po první světové válce se tehdejší úspěšný výrobce leteckých motorů rozhodl hledat nové výzvy. I když se to dnes může zdát k nevíře, BMW vyrábělo dokonce kuchyňské linky. Obrat k mnohem lepšímu přišel pro motoristy v roce 1928. BMW tehdy koupilo společnost Dixi, zabývající se montáží licencovaných vozů Austin Seven. Podobnost mezi prvním BMW a anglickým vozem tak nebude čistě náhodná.

Bugatti type 13 (1910)

Historicky první stroj Ettora Bugattiho už na první pohled nezapře závodnické geny konstruktéra. Do začátku první světové války, tedy během čtyř let, vznikly jen čtyři exempláře. Až pak signore Ettore usoudil, že má cenu začít se zabývat produkcí vozů přece jen ve větší míře.

Cadillac Model A Runabout (1902)

První osobní vůz z produkce Cadillaku se vizuálně až nápadně blíží premiérovému fordu. Není se čemu divit, vždyť první cadillac vyrobili v továrně Henryho Forda. Pravda, investoři se sice Forda zbavili, proč však nevyužít výsledků jeho práce?

Fiat 3.5 HP (1899)

11. července 1899 byla v italském Turíně založena továrna na výrobu automobilů Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino). Hned první rok spatřil svět první produkt v podobě stroje Fiat 3.5 HP. Stroj měl sílu čtyř koní, motor o obsahu 600 kubíků a tři rychlosti. Maximální rychlost 35 km za hodinu.

Ford Model A (1903)

15. června 1903 se psala historie motorismu, ten den byl totiž prodán první Ford A. Šťastným majitelem se stal stomatolog z Chicaga Ernest Pfennig, který za vůz zaplatil 850 dolarů. První ford se velmi podobal premiérovému Cadillaku A. Podstatný rozdíl byl v motoru, dvouválcový ford měl o válec víc.

Ferrari 125 S (1947)

Podle znalců první model výrobce z Maranella, který lze považovat za stoprocentní ferrari. Dvanáctiválec o síle 118 koní uměl až 170 km/ h. Zrodil se tak lídr kategorie sportovních vozů.

Chrysler B70 (1924–1925)

Když se Walter Chrysler rozhodl vstoupit před takřka stovkou let do světa automobilového průmyslu, hodlal tak učinit prostřednictvím silného, reprezentativního a přitom cenově dostupného vozu. U modelu B70 o obsahu 3,3 litru o síle 68 koní se mu to nepochybně povedlo. Důkazem budiž 30 tisíc prodaných vozů v průběhu prvního roku.

Chevrolet Classic Six (1911)

První výtvor známého jezdce a konstruktéra Louise Chevroleta, který zároveň znamenal konec jednoho partnerství. Zatímco Louis toužil po silném autě, nehledě přitom příliš na cenu a náklady, parťák William Durant preferoval vůz cenově dostupnější, který osloví běžného spotřebitele. Nakonec z toho byl šestiválec za cenu cadillaku.

Lamborghini 350 GT (1964)

Je všeobecně známo, že vstup Lamborghini, do té doby úspěšného výrobce traktorů, do segmentu sportovních vozů je dílem konstruktivního sporu pánů Ferruccia Lamborghiniho a Enza Ferrariho. Prvně jmenovaný pojal zdánlivě předem ztracený souboj vskutku prestižně, když do vývoje vložil celé jmění. Výsledek se dostavil v podobě Lamborghini 350 G, dvanáctiválce o síle 280 koní.

SS Jaguar (1931)

Na začátku 30. let učinil majitel společnosti Sidecar Swallow William Lyons prozřetelný krok v podobě patentování značky Jaguar. Vznikla tak řada SS obsahující sedany, kupé a roadstery. Po druhé světové válce se však název SS z pochopitelných důvodů rovnal obchodní katastrofě, ve hře tak zůstal Jaguar.