9. října 2018 14:06
Jan Kratochvíl

V hlavní roli youngtimer

Přestože panuje všeobecně zažitá představa, že na koupi vozu nelze vydělat, je v některých případech realita odlišná. Pokud toužíte po autě, kterým se svezete, zaujmete a současně učiníte dobrou investici, není od věci podívat se po vozech z kategorie youngtimer z let, kdy Škoda Favorit přestal být tím nej…

Lotus Omega (1990–1992)

V případě, že se vám povede sehnat tento německo-anglický stroj, můžete si gratulovat. Na první pohled auto nebudící žádnou pozornost, po kterém pro jeho nenápadnost údajně toužili britští zločinci, zrychlí díky přeplňovanému šestiválci i přes hmotnost 1700 kg z 0 na 100 km/h za 5,2 vteřiny, maximální rychlost 283 km/h. Tak rychle nejezdily svého časy ani sedany BMW M5 či Mercedes AMG. Přes původní velké plány se vyrobilo pouze necelých tisíc kusů. Šance na pořízení takřka třicet let staré rakety jsou však minimální, v roce 2015 se objevil jeden kus za 900 tisíc korun.

Audi V8 (1988–1993)

Luxusní limuzína, pod jejíž kapotou tepe osmiválec složený ze dvou vyladěných čtyřválců Golfu GTI druhé generace. V roce 1990 vyhrál se závodní verzí Audi V8 německý pilot F1 Hans-Joachim Stuck šampionát DTM, následující rok předvedl totéž Frank Biela. Audi V8 osazené třiadvacetiventilovým motorem 4,2 litru s šestistupňovou manuální převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 vteřiny. Maximální rychlost 249 km/h. Svého času stál předchůdce Audi A8 kolem 90 tisíc západoněmeckých marek (vekslácký kurz 12 korun za marku). Dnes vyjde zachovalý kus na 5000 eur.

Bentley Brooklands (1992–1998)

Superluxusní sedan o hmotnosti dvě a půl tuny je osazen osmiválcem o obsahu 6,75 litru, který zvládne stovku za 9,6 vteřiny. Maximální rychlost 224 km/h. Dnes lze stylové monstrum pořídit za částku kolem 25 tisíc eur. Při nákupu se doporučuje asistence zkušeného mechanika, kterých se však nedostává. Případné servisní náklady totiž mohou výrazně nabourat představu o dobré investici.

Opel Calibra (1989–1997)

Věřte či nevěřte, ale podle specializovaných novinářů lze slušně vydělat i na nástupci před desetiletími slavného vozu Opel Manta. Calibra se svého času těšila z pozice nejvíce aerodynamického auta, za což vděčila počítačovým simulacím a vývoji v aerodynamickém tunelu. Prodávala se v několika motorizacích, tou nejsilnější je dvoulitrová přeplňovaná verze z roku 1992. Calibra Turbo, čtyřkolka o síle 204 koní s šestistupňovou manuální převodovkou, umí stovku za 6,8 vteřiny, maximální rychlost 245 km/h, vyšla svého času na 54 300 marek. Dnešní ceny tohoto youngtimera se pohybují podle stavu vozidla v rozmezí od 2500 do 15 000 eur.

Alfa Romeo GTV (1994–2006)

Na jedné straně, jak tomu bývá u vozů Alfa Romeo pravidlem, špičkový design. K tomu výkonné motory v podobě šestiválců o objemu 3,0 či 3,2 litru, motory nabízejí sílu 144–240 koní. Výtky směřující k malému zavazadlovému nelze brát vážně, sporťák si člověk nekupuje kvůli stěhování domácnosti. Připomínky ke spolehlivosti jsou ovšem akceptovatelné. Přesto se u modelů s šestiválcovými motory jedná o žádanou klasiku.