Nic proti našim pronajatým gripenům, nicméně při pohledu na vzdušnou sílu USA si soudný člověk řekne, že není špatné být součástí NATO.

Nic proti našim pronajatým gripenům, nicméně při pohledu na vzdušnou sílu USA si soudný člověk řekne, že není špatné být součástí NATO.
Stíhací letoun z produkce Lockheed Martin/Boeing je vybaven „neviditelnou“ technologií Stealth a díky svým vlastnostem bývá nazýván zabijákem stíhaček. Kromě vzdušných soubojů zvládá souboje pozemní i elektronické, stejně tak špionážní mise. V době zařazení do výzbroje nejmodernější letoun na světě. Bojový dolet až 1500 km, vzlétne i na dráze dlouhé 600 metrů. Vzhledem k maximální možné „výbavě“ relativně jednoduchá obsluha. Při použití přídavného spalování vyvine F22 Raptor rychlost až 2140 km/h, při klasickém provozu je maximální možná rychlost 1693 km/h. K prvnímu bojovému nasazení došlo v září 2014 při bombardování pozic Islámského státu v Sýrii.
Díky technologii Stealth další stíhačka z kategorie neviditelných. Letoun je nabit nejpokročilejšími elektronickými systémy umožňujícími bojové operace po dobu čtyřiadvaceti hodin za takřka každého počasí. Stroj nemá problém s kolmým startem i přistáním, v jeho silách je několikahodinové hlídkování, průzkum, elektronický boj, útoky proti vzdušným i pozemním cílům. V helmě pilota je zabudováno „božské oko“, jehož prostřednictvím kontroluje dění kolem letounu. Stíhačku ovládá pomocí joysticku a hlasových příkazů. Mezi velké kritiky opožděného a údajně předraženého programu Joint Strike Fighter patří americký prezident Donald Trump. K prvnímu operačnímu nasazení došlo loni v lednu, kdy se stíhačky přesunuly na japonskou základnu Iwakuni.
Středoplošný stíhací bombardér z produkce společnosti Boeing je uzpůsoben provozu na letadlových lodích. S jeho sériovou výrobou se začalo v roce 1998. Přestože se nejedná o stroj z kategorie „neviditelných“, hrany letadla jsou sklopeny pod stejnými úhly, takže se radarový paprsek odráží do jednoho úzkého paprsku, což výrazně snižuje možnost identifikace. Na vývoji se podílela i česká strana, Aero Vodochody dodaly kanonové dveře. Celkový dolet 2826 km, letadlo pojme 1200 kg zbraňových systémů. Ve výbavě nechybí protiletadlové střely středního doletu, laserem naváděné pumy a šest bomb malého průměru. V popisu práce má Super Hornet celodenní boj proti vzdušným a pozemním cílům, stíhací doprovody, leteckou podporu, vyhledávání a likvidaci zařízení protivzdušné obrany, průzkum. Tankování za letu je samozřejmostí.
Konvertoplán plní úkoly taktického vrtulníku s dlouhým doletem, přičemž dosahuje rychlosti turbovrtulového letadla. Pomocí překlopných rotorů může startovat i přistávat vertikálně, nemá problém s krátkým vzletem i přistáním. Společné dílo firmy Bell Helicopter Textron a Boeing je díky zmiňovaným vlastnostem využíváno letectvem a námořní pěchotou. Křídla lze složit souběžně s trupem, listy obou vrtulí natočit na jednu stranu, konvertoplán tak může být součástí výbavy letadlových lodí. Stroj vznikl v reakci na nepovedenou misi z roku 1980, která měla za cíl osvobodit diplomaty vězněné na americké ambasádě v Teheránu. V-22 Osprey je považován za vysoce kontroverzní dílo, při testování zahynulo 30 mužů. V roce 2007 nazval magazín Time konvertoplán létající hanbou a i přes výrazné vylepšení spolehlivosti zůstává v platnosti nařízení zakazující přepravu prezidenta, členů vlády a vysokých důstojníků.