návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: RizwanRzaKhan CC BY-SA 4.0
Auto-Moto

Uhlík se odstěhoval do San Cesaria sul Panaro

Vydáno: 28.07.2022
Příběh Horacia Paganiho (1955), zakladatele a majitele jedné z nejpozoruhodnějších automobilek světa, je hoden hollywoodského scénáře. Narodil se v Argentině a rozhodl se, že bude slavným automobilovým konstruktérem. Za tímto účelem sbalil stan, manželku, dvě kola a společně vyrazili do Itálie, kde se utábořili před centrálou Lamborghini. Ještě předtím však obeslal nejprestižnější italské automobilky doporučujícím dopisem podepsaným jeho slavným krajanem, Juanem Manuelem Fangiem. Pětinásobného mistra světa F1 oslovil předtím svým monopostem F2, šampion proto neměl důvod nevěřit jeho vizi o tom, že jednou dobude svět.

Víra v karbon

V roce 1983 nastoupil Horacio do Lamborghini, některé zdroje uvádějí, že byl zpočátku pověřen zametáním podlahy, tato verze však nevypadá jako moc pravděpodobná. Během krátké doby se totiž stal šéfem přes kompozitní materiály a dostal za úkol postavit evoluční verzi countache. Evoluce se dostavila v podobě použití skelných a karbonových vláken na panely karoserie, které se používaly do té doby pouze u závodních vozů. Vzhledem k tomu, že Ferruccio Lamborghini nebyl uhlíkovými vlákny zrovna nadšen, i přes úspěch Countache Evoluzione se nechtěl Horacio Pagani pouštět do předem prohraných soubojů a šel vlastní cestou.

U Lamborghini dostal Horacio Pagani za úkol posunout dál model Countach. Vznikl tak prototyp Countach Evoluzione.
Autor: Lamborghini U Lamborghini dostal Horacio Pagani za úkol posunout dál model Countach. Vznikl tak prototyp Countach Evoluzione.

Horacio stvořil zondu

Na prvním voze vlastní značky začal argentinský konstruktér pracovat v městečku San Cesario sul Panaro v roce 1992, o rok později došlo na první testování v aerodynamickém tunelu. Šestilitrový dvanáctiválec dodalo AMG, první model měl nést jméno Juana Manuela Fangia. Velký šampion však v roce 1995 skonal, v roce 1999 tak motoristický svět zaregistroval na Ženevském autosalonu existenci nového supersportu Pagani Zonda C12. Během dvaceti let bylo vyrobeno 140 vozů, přičemž se jedná tak trochu o rodinné auto, neboť písmenko C v názvu rovná se křestnímu jménu manželky Cristiny.

Supersportu Pagani Zonda C12 bylo vyrobeno 140 kusů.
Autor: Pagani Automobili Supersportu Pagani Zonda C12 bylo vyrobeno 140 kusů.

Šrouby a tašky

Následníka hypersportu Pagani Huayru drží pohromadě 1400 šroubů, každý z nich je odlit ze speciálního titanu. Při ceně 80 dolarů za kus vychází celková cena šroubů na 112 000 dolarů. Za stejný peníz lze přitom pořídit dva vozy Corvetta C8 či slušně upravený Mercedes-Benz S.

Cena Pagani Huayry se v průměru pohybuje kolem tří milionů dolarů. I přes cenu, která není zrovna lidová, lze investovat do příplatkové výbavy. Cena zvláštního laku se pohybuje v rozmezí 39 000 až 134 000 dolarů, sedmidílná sada zavazadel 20 150 dolarů, speciální kůže do interiéru 10 650 dolarů, vlastní barva brzdových třmenů 5050 dolarů. Nejlevnější vylepšení představuje změna barvy bezpečnostního pásu za 1150 dolarů.

Pagani Huayru drží pohromadě 1400 šroubů dohromady za 112 000 dolarů.
Autor: Pagani Automobili Pagani Huayru drží pohromadě 1400 šroubů dohromady za 112 000 dolarů.

Svůj mezi své

Supersport Pagani Huyara Hermes, jejímž majitelem je prezident a CEO společnosti The Khoshbin Company, zabývající se pronájmem komerčních prostor Manny Khoshbin, vznikl ve spolupráci se slavným francouzským módním domem. Na nákladech se nešetřilo, konečná cena se proto vyšplhala na sedm milionů dolarů. Vzhledem k tomu se částka 8000 dolarů za roční garanční prohlídku nejeví jako přehnaná.

Supersport Pagani Huyara Hermes vznikl ve spolupráci se slavným francouzským módním domem. Cenovka? Sedm milionů dolarů.
Autor: Pagani Automobili Supersport Pagani Huyara Hermes vznikl ve spolupráci se slavným francouzským módním domem. Cenovka? Sedm milionů dolarů.

Rychlé a drahé

Je logické, že značka Pagani má zastoupení v nejrychlejší a nejdražší světové pětadvacítce. S maximální rychlostí 383 km/h uzavírá žebříček aktuálně nejdražších vozů. Co se týče finanční náročnosti Pagani Huyara Roadster BC za 3,5 milionu dolarů, je patnáctá. Na třetím místě je Pagani Zonda HP Barchetta s cenovkou 17,5 milionu dolarů. Lépe jsou na tom pouze Bugatti La Voiture Noire (18 mil. USD) a Rolls-Royce Boat Tail (30 mil. USD).

Pagani Zonda HP Barchetta patří s cenovkou 17,5 milionu dolarů do trojice nejdražších nových aut současnosti.
Autor: Pagani Automobili Pagani Zonda HP Barchetta patří s cenovkou 17,5 milionu dolarů do trojice nejdražších nových aut současnosti.

Lákadlo celebrit

Značka Pagani se pochopitelně těší zájmu osobností. Například americký rapper Wyclef Jean je majitelem červeného vozu Zonda C12, který vznikl jako koncept pro hru Forza Motorsport, model se vyráběl do roku 2011, pak převzala štafetu Pagani Zonda Huayra.

Kouzlu Huayry propadl americký herec Dwayne The Rock Johnson, hlavní postava řady Rychle a zběsile, která se dočkala devátého pokračování. Vzhledem k mírám akčního hrdiny – 196 cm a 120 kg, je sice otázkou, jak svoji mohutnou tělesnou konstituci do hypersportu složí, na druhou stranu, proti gustu… Stejný vůz si v roce 2014 pořídil boss sociální sítě facebook Mark Zuckerberg. Majitelem Pagani Huayry je rovněž v profesionálním ringu nikdy neporažený Floyd Mayweather, svůj vůz v barvě královské modři pořídil za 3,2 milionu dolarů, když si stylově přikoupil i zavazadla.

Známým sběratelem vozů je i rapper a producent Jay Z. Skvostem jeho garáže je Pagani Zonda F se 7,3litrovým motorem AMG V12. Stejným agregátem je osazen i fialový model Pagani Zonda 760 LH sedminásobného mistra světa F1 Lewise Hamiltona. Zdůrazňovat, co se skrývá pod iniciálami LH, je asi zbytečné.

(Článek o autě snů Pagani Huayra Codalunga je součástí srpnového Playboye).    

Související témata: Horacio Pagani , Pagani , Playboy 08/22 , Pagani Huayra Codalunga , auto snů