25. dubna 2018 19:26

Touha po dobrém designu je stejná jako touha žít

Přestože věta použitá v titulku byla vyřčena tuším v souvislosti s křeslem, platí i pro oblast automobilů. Díla níže zmiňovaných mistrů designérů jsou toho důkazem.

Stará dobrá škola

Začal bych Peterem Stevensem (1943). Než se pustil do aut, vystudoval sochařství a malbu, ve třiceti měl za sebou studia na Royal College of Art v Londýně. V roce 1985 začal hrdý Brit Lotusem Esprit, potom přešel na Elan. V letech 1989 působil jako šéfdesignér Jaguaru Sport. Je podepsán pod designem XJR15, pozoruhodné cestovní verzi závodního speciálu, který v roce pádu Berlínské zdi vyhrál slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Po přestupu k Lamborghini pracoval na vozech Diablo Jota a SV. Na svém kontě má rovněž McLaren F1, přičemž tvůrce svého času nejrychlejšího supersportu planety Gordon Murray se nechal slyšet, že Peter Stevens pochopil jeho záměr ještě předtím, než byl vysloven. Původním povoláním sochař má rovněž na svědomí design Subaru 555 WRC Impreza a Subaru Impreza P1 + P2 Prodrive.

Když byl absolvent Fakulty průmyslového designu a architektury na milánské polytechnice Fabio Filippini (1947) v roce 2011 jmenován ředitelem studia Pininfarina, jednalo se o prvního šéfa designu, kterého si nepřivedl sám legendární zakladatel. K prestižnímu místu mu dopomohlo předchozí působení v roli šéfdesignéra Renault Group. Největším uměním je podle názoru signora Filippiniho architektura, profesi automobilového designéra přirovnává k práci dirigenta orchestru či šéfkuchaře velké restaurace. Dobrý design nemusí být vysvětlován. Za zlaté časy považuje Fabio Filippini počátek sedmdesátých let, kdy během šesti měsíců designéři stvořili skvosty jako Ferrari Pininfarina 512S, Ferrari Modulo a Lancia Stratos Zero Bertone.

Střední generace, vpřed…

Německý automobilový designér Wolfgang Egger (1963) studoval v Miláně. Začal u Alfy Romeo, kde to v roce 1993 dotáhl na šéfa designu. Do roku 2007 řešil design značek Seat, Lancia a Alfa Romeo, nakonec se stal vládcem nad křivkami vozů Audi a Lamborghini. V roce 2013 přijal prestižní post šéfdesignéra Italdesignu Giugiaro, toho času ve vlastnictví VW. Po roce ze studia odešel.

Přestože si přes veškerou snahu nevybavím značku jediného dánského auta, Henrik Fisker (1963) patří mezi respektované stálice. Silně většinový autor designu BMW Z8, Aston Martin DB9 či Aston Martin V8 Vantage. Na počátku tisíciletí zastával v „bondovské“ automobilce funkci člena představenstva a ředitele designu. Založil a opustil společnost Fisker Automotive, před čtyřmi lety šokoval jeho na základě Fordu Mustang postavený Galpin Fisker Rocket o síle 735 koní. V roce 2013 uvedl na trh limitovanou edici hodinek Pontos S Extreme Henrik Fisker Maurice Lacroix.

Designérem, který má do Škody Auto přinést evoluci, nikoli revoluci, je od loňského roku Oliver Stefani (1964). Absolvent studia designu v Pasadeně je ve VW od roku 1992, po čtrnácti letech povýšil na ředitele designu exteriéru koncernu. Do jeho sféry vlivu spadaly modely VW up! Polo, Jetta, Tiguan, Passat CC, Sharan. Škodovka by měla být podle jeho názoru víc emociální, zákazník musí nakupovat srdcem.

Made in USA

Originálním způsobem začal svou profesní dráhu Ralph Gilles (1970). Ve čtrnácti si mladíkova talentu všimla jeho teta, která dopisem oslovila tehdejšího šéfa Chrysleru slavného Lee Iacoccu. Boss designu automobilky Neil Walling doporučil Ralphovi další studium, jeho volba padla na Creative Studio v Detroitu. Důvěru Chrysleru splatil v roce 1995, kdy navrhl design modelu 300. V roce 2014 vedl tým, který stvořil SRT Viper. V roce 2015 začal řídit design koncernu Fiat/Chrysler.

Po předčasném konci na Art Center of Design v Pasadeně vyrazil Jason Castriota (1974) do Itálie na stáž k velkému Pininfarinovi. Vedl si dobře, coby hlavní designér se totiž podílel na vzniku automobilů jako Ferrari 599 GTB Fiorano, Maserati Grand Turismo, Maserati BirdCage a Rolls-Royce Hyperion. Tvořil rovněž auta pro VIP klientelu – Ferrari P4/5 Pininfarina, Ferrari 612 Kappa. Následovala šéfovská angažmá ve Stile Bertone (2008) a Saab Automobile (2010). Od roku 2011 se věnuje vlastní firmě Castriota Design.