12. srpna 2020 19:55

Sbírka snů...

Posledních sto let se ve světě automobilového průmyslu neslo mimo jiné ve znamení vývoje vozů určených k závodění, ze kterých se postupem času staly kategorie supersport a hypercar. Playboy si dovolil sestavit sbírku snů třinácti vozů, přičemž všem značkám se dostalo rovnoměrného zastoupení.

  1. Bentley 4½ Litre 1927 Tradiční anglický výrobce přistoupil k výrobě vozu, jehož závodní varianta nesla jméno Blower Bentley, s vědomím toho, že kdo nevyhrál Le Mans, jako by v branži sportovních vozů nebyl. Bentley se to povedlo hned v roce 1928. V letech 1927–1931 bylo vyrobeno 720 vozů, 55 kusů mělo turbo. V roce 1932 dosáhl jeden z upravených vozů, Bentley Blower No. 1, na svou dobu převratnou maximální rychlost 222,03 km/h.
  2. Alfa Romeo 8C 2900B 1937 Před válkou bylo vyrobeno 32 kusů, jeden vůz byl sestaven během roku 1941. 2,9litrový řadový osmiválec dával 180 koní. O výhodnosti investice vypovídá názorně výsledek nedávné dražby v Pebble Beach, během které byla verze Pininfarina cabrio vydražena za 4 miliony dolarů. Hvězdou loňského autosalonu Retromobil byla pro změnu Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta z roku 1938.
  3. Mercedes-Benz 300 SL 1954 Dvousedadlový sporťák měl premiéru v únoru 1954 na International Motor Sports Show, prodával se ve verzi kupé a roadster. Celkem bylo v letech 1954–1963 vyrobeno 1400 kusů. Mimořádného prostoru se dostalo designérům, jako svého času revoluční bylo zavěšení dveří připomínající křídla racka otevírající se nahoru na střeše. Motor – řadový šestiválec 2996 cm3, výkon asi 200 koní, maximální rychlost 250 km/h.
  4. Chevrolet Corvette Sting Ray Z06 1963 Rejnok druhé generace zaujal především neobvyklou karoserií a symetrickým uspořádáním přístrojové desky, spojující prvky sportovního stroje a vozu kategorie GT. Vidlicový motor o obsahu 5,4 litru dával 250 koní. V roce 1963 se vyrobilo kolem 22 000 vozů, 50 procent tvořila verze kupé.
  5. Aston Martin DB5 1964 Vůz agenta 007 s povolením zabíjet se objevil poprvé ve snímku Goldfinger (1964) se Seanem Connerym v hlavní roli. Pak přišly na řadu bondovky Thunderball (1965) a Goldeneye (1995), ve které Conneryho nahradil Pierce Brosnan. O pohyb se staral řadový šestiválec o obsahu 4,0 litru, maximální rychlost 229 km/h. Celkem se vyrobilo něco přes 1000 kusů.
  6. Ford GT40 Mk 1965 Stěžejním důvodem vzniku legendárního sporťáku kategorie Grand Tourismo byla nadvláda vozů Ferrari na nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce, tým z Maranella dominoval v Le Mans v letech 1960–1965. Prakticky se opakoval příběh předválečného Bentley, „gétéčko“ od Fordu vyhrálo na slavném okruhu hned v roce 1966, aby posléze opanovalo tři další ročníky. Celkem bylo v letech 1964–1969 vyprodukováno převážně v Anglii, v USA se vyráběla pouze řada MkIV, 105 kusů.
  7. Lamborghini Miura 1966 Nejen podle fanoušků značky původního výrobce traktorů z designového hlediska nejpovedenější lamborghini, vůz byl pojmenován podle španělské bojové rasy býků Miura. Do historie se model zapsal uložením motoru, vidlicového dvanáctiválce, uprostřed. Celkem bylo vyrobeno 766 kusů.
  8. Porsche 911 Carrera RS 2.7 1973 Podle specializovaných serverů se jedná o auto s nejvyšší vzrůstající hodnotou na trhu klasických automobilů. Původně se mělo jednat o 500 kusů homologačního speciálu pro závodní stroj 911 RSR, po čase bylo vyrobeno dalších 1090 aut. Místo karburátoru bylo použito mechanické vstřikování paliva, plochý 2,7litrový šestiválec má 213 koní, rychlosti 97 km/h dosáhl za 5,5 sekundy.
  9. Ferrari F40 1988 Automobil z kategorie kultovních, jehož vývoj začal v utajení v červnu 1986, což v praxi znamená, že vývoj, výroba a uvedení na trh zabraly necelých čtrnáct měsíců. V souvislosti s F40 se psalo o návratu ke kořenům v podobě vozu, který závodil na okruzích a zároveň neměl problém se silnicí. Poslední ferrari éry signora Enza, vidlicový osmiválec přeplňovaný turbodmychadlem, měl 478 koní, kvůli snížení hmotnosti byly použity díly z hořčíkové slitiny.
  10. McLaren F1 1994 Po silničním testu v roce 1994 psal specializovaný magazín AutoCar o „nejlepším automobilu, který se pohybuje na běžných silnicích“. Autorem konceptu je legendární konstruktér vozů F1 Gordon Murray, za sedanem stojí Peter Stevens. V roce 1998 stanovil stále nejrychlejší vůz na světě bez turba rychlost 391 km/h, což se rovnalo světovému maximu. První sériový supersport, s monokokem z uhlíkových vláken. Poměr výkon/váha = 550 koní na tunu.
  11. Bugatti Veyron EB 16.4 2005 V roce svého zrodu se stal veyron překonáním rychlosti 407,16 km/h nejrychlejším sériovým vozem světa. Šestnáctiválec do W o obsahu 7963 cm3 má 1001 koní. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 2,5 sekundy, z rychlosti 400 km/h zabrzdí do stavu klidu za neskutečných 9 sekund.
  12. Koenigsegg CCX 2006 Produkt nevelké, leč o to výkonnější automobilky je osazen motorem 4,7 L Koenigsegg twin supercharged o síle 816 koní a atakuje rychlost 400 km/h. Prvním majitelem nového modelu se stal jistý Stefan Bengtsson ze Švédska, který drahý stroj, naštěstí sám nezraněn, opřel po několika hodinách jízdy o strom. Vzhledem k tomu, že celkem bylo vyrobeno jen 29 vozů, se asi nového hned tak nedočkal.
  13. Pagani Huayra Roadster 2017 Pokud chcete italskou raketu na čtyřechkolech a netoužíte po ferrari či lamborghini, je řešením produkce Horacia Paganiho. Vzhledem k ceně kolem 75 milionů korun psal jeden z odborných serverů nikoli neprávem o nejdražším fénu na vlasy. Díky dvanáctiválci biturbo 6,0 l od Mercedesu – AMG o síle 774 koní umí Pagani bez střechy docela dost přes 300 km/h. K výrobě konstrukce byla použita hybridní karbonovo-titanová skořepina. Celá limitovaná edice 100 kusů byla vyprodána dopředu.