26. srpna 2021 20:22

Půltucet nejlepších ferrari všech dob

Vybrat nejlepší auto v případě jedné z nejvíce ikonických automobilek všech dob, rovná se zadání z kategorie mimořádně komplikovaných. Naštěstí se úkolu chopil specializovaný britský server autoexpress.co, který sestavil následující žebříček.

1. Ferrari F40 1987–1992

Podle britských expertů vůbec nejlepší ferrari si automobilka nadělila ke čtyřicátým narozeninám. Zatímco původní koncept pocházel logicky od otce zakladatele Enza Ferrariho, který toužil představit na sklonku svého života nejrychlejší sériově vyráběny vůz planety, designu se chopilo studio Pininfarina. Záměr vyšel, pouze třílitrový osmiválec posílený dvěma turbodmychadly o síle 480 koní zvládl maximální rychlost 324 km/h, což se rovnalo rychlosti o devět kilometrů vyšší, než do té doby nejrychlejší Porsche 959. Místo původně plánovaných 550 bylo nakonec vyrobeno 1311 vozů, celá limitovaná edice byla vyprodána ještě před vyrobením prvního vozu. Fanouškům značky evidentně nevadila absence centrálního zamykání a manuální stahování okének. Jediný modrý exemplář jinak pochopitelně červeného ferrari se prodal na konci července za 1 000 500 liber, což se v přepočtu rovná 29,7 milionu korun.

2. Ferrari F355 1994–1999

O popularitě dvoumístného supersportu s osmiválcovým motorem uprostřed vypovídá počet 11 273 vyrobených kusů. Na této skutečnosti se nepochybně podepsala i cena, přes nesporné kvality se totiž jedná o jedno z nejdostupnějších ferrari. Model se vyráběl ve třech variantách – kupé Berlinetta, targa GTS a otevřený Spider. Skalní vyznavači značky pak hovoří o poslední klasice z tvůrčí díly Pininfarina. Kromě atmosférického osmiválce o objemu 3,5 litru (380 koní) zaujme manuální řazení. Mimochodem, před lety se novináři z kanálu JR Garage na YouTube rozhodli pořídit ojeté Ferrari F355 Berlinetta F1, vybavené robotizovanou manuální převodovkou. Jak ukázala pečlivá servisní dokumentace, vyjde servis po ujetí 1600 km (!) na 37 736 dolarů. Na druhou stranu, je známo, že každá legrace něco stojí.

3. Ferrari 250 GTO 1962–1964

Podle magazínu Sports Car International nejlepší sportovní auto všech dob, název vychází z objemu každého válce. Celkem bylo vyrobeno 39 vozů, přičemž každého z nových majitelů musel schválit samotný Enzo Ferrari, případně dealer pro USA Luigi Chinetti. Ikonický vůz osazený třílitrovým vidlicovým dvanáctiválcem s víc než 300 koňmi, který uměl rychlost 280 km/h, slavil premiéru v roce 1962 při dvanáctihodinovce na americkém okruhu Sebring. Vůz tehdy pilotoval mistr světa F1 z roku 1961 a trojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans Phil Hill. Od června 2018 se jedná o nejdražší automobil světa, netradičně stříbrné ferrari se vydražilo za 70 milionů dolarů, tedy asi za 1,5 miliardy korun. V následujícím roce prohlásil Italský obchodní soud v Bologni Ferrari 250 GTO za umění, když uznal právo automobilky na intelektuální vlastnictví.

4. Ferrari 125 S 1947

První čistokrevný monopost F1 značky Ferrari byl osazen vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 1497 cm3, který dával 73 koní. Startovalo se klikou, rám z oválných trubek byl vyroben ze slitiny manganu, chromu a oceli. K první testovací jízdě došlo 12. března 1947, role testovacího jezdce se ujal sám boss Enzo. Ferrari 125 S debutovalo ve formuli 1 v září 1948 na okruhu Valentino poblíž Turína a dosáhlo celkem šesti vítězství, mezi piloty byl mimo jiné pozdější dvojnásobný mistr světa F1 Alberto Ascari.

5. Ferrari 488 GTB 2015 – dosud

Vidlicový osmiválec o objemu 3902 ccm, přeplňovaný turbodmychadlem uloženým uprostřed má 670 koní, umí přes 330 km/h a zrychlí z nuly na dvoustovku za 8,3 sekundy. Podle jedné z recenzí „táhne motor s takovou energií, až to vystraší“, a „jedná se o auto, na které jsou všechny smysly krátké“. Ferrari 488 Grand Turismo Berlineta, číslo rovná se objem každého válce, „odpouští“ občasné chyby a nepřesnosti, přičemž systém Side Slipe Ange Control poskytne i méně zkušenému jezdci slast z průjezdu zatáčky řízeným smykem. Vůz pobyl v aerodynamickém tunelu 100 hodin, k tomu nutno přičíst 2500 hodin modelování na počítači.

6. Ferrari 365 GTB/4 Daytona 1968–1973

Dvoumístný sporťák s motorem uprostřed, kterým automobilka z Maranella odpověděla na rukavici hozenou Lamborghini v podobě supersportu Miura patří mezi velké touhy movitých sběratelů. Název Daytona vychází z vítězství ve slavném závodě z roku 1967, název zůstal zachován i přes zákaz jeho užívání ze strany samotného Enza Ferrariho. Celkem bylo vyrobeno 1426 vozů, z toho 123 spyderů. Podle informací z března letošního roku se chystá upravená verze vozu s shooting brake neboli useknutou zádí.

(Představení prvního šestiválcového Ferrari, modelu 296 GTB, čtěte v zářijovém Playboyi)