V únorovém vydání se dozvíte, kde ikonický zpěvák Sting bere svou kreativitu a energii. Martin Zajac ve 20 otázkách je přesvědčen, že freediving je beze sporu nejbezpečnějším sportem. Známá fotografka Ana Dias opět potvrdila, že jakýkoliv set aktů od ní je nepřekonatelný. Co říkáte na její fotky ukrajinské modelky Solomie?
Ať se nám to líbí, či ne, nástup elektromobilů je nezastavitelný. Například v Česku se loni podle oficiálních statistik Svazu dovozců prodalo 681 elektromobilů. K tomu nutno přičíst 85 vozů značky Tesla, které spadají do kategorie nezařazených, elektromobily tak dosáhly tržního podílu 0,27 procenta. Na první pohled nic moc, čísla však budou v důsledku někdy až legislativního šílenství rychle stoupat.
Nissan LEAF
Rodinný elektromobil s dojezdem 150 km se objevil na trhu ke konci roku 2010, hned následující rok byl vyhlášen autem roku. V posledních dvou letech řešila automobilka problémy spojené se zpomalením nabíjení, zdá se, že obtíže vyřešila oprava softwaru. Na počátku ledna představil výrobce limitované edice 40 kWh a 60 kWh. Nejprodávanější elektromobil v Evropě.
Nissan LEAF
Zdroj: Nissan
Nissan LEAF
Zdroj:
Nissan
BMW i3
Vůz z kategorie městských má po loňské modernizaci urazit na jedno nabití až 300 km. Přes hmotnost kolem 1,5 tuny zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, k tomu maximální rychlost 160 km/h. BMW chvátá vpřed mílovými kroky, ve srovnání s rokem 2013 narostla baterie na 94 Ah a 33 kWh.
BMW i3
Zdroj: BMW
BMW i3
Zdroj:
BMW
Tesla Model S
Poprvé byl vůz uveden do provozu v roce 2012, cena v té době atakovala hranici 80 000 dolarů. Loni se jen v USA prodalo 144 000 kusů. Pětidveřový liftback řazený do kategorie luxusních vozů patří podle výsledků crash testů mezi nejbezpečnější osobní automobily. Elektromotor 310 kW (416 HP). Maximální rychlost 250 km/h, dojezd 390 km (70 kWh) a 426 km (85 kWh). Jak pravil Elon Musk, byl model S navržen jako velmi důmyslný počítač na kolech.
Tesla Model S
Zdroj: Tesla
Tesla Model S
Zdroj:
Tesla
Ford Focus Electric
Elektrická verze se v USA vyrábí od roku 2011. Příčinou nebyla poptávka či nadšení výrobce, ale legislativa státu Kalifornie pravící, že pokud chce Ford prodávat na území státu, musí mít v nabídce stroj s nulovými emisemi. Na podzim 2013 začala výroba v Evropě, nic moc data (145 koní, maximální rychlost 137 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 sekundy, dojezd 160 km) kompenzovala alespoň částečně na poměry elektromobilů slušná cena. Po odečtení dotací vyšel ford na elektriku na asi 30 000 eur. Od února 2017 se vůz prodává s baterií 33,5 kWh, dojezd kolem 200 km. Česko má ovšem smůlu.
Ford Focus Electric
Zdroj: Se svolením společnosti Ford
Ford Focus Electric
Zdroj:
Se svolením společnosti Ford
Opel Ampera-e
Vlastně se jedná o evropskou verzi v USA velmi úspěšného elektromobilu Chevrolet Bolt EV. V rámci světového debutu na pařížském autosalonu v roce 2016 se hovořilo o dojezdu přes 500 km (!), realita je ovšem asi 380 km. I tak se jedná o úctyhodný výkon. Stejně tak lze jen souhlasně pokyvovat hlavou nad silou 240 koní a schopností zrychlit z 80 na 120 km/h za 4,5 sekundy. Bohužel výrobce, toho času PSA, není schopen ani zdaleka uspokojit poptávku. Kamarád si dojel pro vůz do Švýcarska a nešetří chválou.
Opel Ampera-e
Opel Ampera-e
Mitsubishi i – MiEV
Údajně první stoprocentně „čisté“ vozidlo, splňuje podle všeho představy i nejsveřepějších ekologů. Začátky sériové výroby se datují do roku 2010. Elektromotor má 47 kW (64 koní), maximální rychlost 130 km/h, zrychlení 0–100 km/h za 9,5 sekundy.