Retro je zpět! V prosincovém vydání Playboye připomínáme devadesátá léta s ikonami jako Sylvester Stallone nebo Pamela Anderson. Vzpomeňte na tehdejší módní výstřelky, ochutnejte znovu nejoblíbenější nápoje doby... Jaké to bylo na přehlídkových molech i před filmovou kamerou, prozradí Simona Krainová. Retro umění zhodnotí Pasta Oner. Nechybějí ale ani novinky, luxusní automobily, současné technologie a samozřejmě krásné ženy.
Jedna věc je dojezd a druhá mít kde auto dobít.
Zdroj: se svolením společnosti Nissan
Jedna věc je dojezd a druhá mít kde auto dobít.
Zdroj:
se svolením společnosti Nissan
Ať se nám to líbí, či ne, nástup elektromobilů je nezastavitelný. Například v Česku se loni podle oficiálních statistik Svazu dovozců prodalo 681 elektromobilů. K tomu nutno přičíst 85 vozů značky Tesla, které spadají do kategorie nezařazených, elektromobily tak dosáhly tržního podílu 0,27 procenta. Na první pohled nic moc, čísla však budou v důsledku někdy až legislativního šílenství rychle stoupat.
Nissan LEAF
Rodinný elektromobil s dojezdem 150 km se objevil na trhu ke konci roku 2010, hned následující rok byl vyhlášen autem roku. V posledních dvou letech řešila automobilka problémy spojené se zpomalením nabíjení, zdá se, že obtíže vyřešila oprava softwaru. Na počátku ledna představil výrobce limitované edice 40 kWh a 60 kWh. Nejprodávanější elektromobil v Evropě.
Nissan LEAF
Zdroj: Nissan
Nissan LEAF
Zdroj:
Nissan
BMW i3
Vůz z kategorie městských má po loňské modernizaci urazit na jedno nabití až 300 km. Přes hmotnost kolem 1,5 tuny zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, k tomu maximální rychlost 160 km/h. BMW chvátá vpřed mílovými kroky, ve srovnání s rokem 2013 narostla baterie na 94 Ah a 33 kWh.
BMW i3
Zdroj: BMW
BMW i3
Zdroj:
BMW
Tesla Model S
Poprvé byl vůz uveden do provozu v roce 2012, cena v té době atakovala hranici 80 000 dolarů. Loni se jen v USA prodalo 144 000 kusů. Pětidveřový liftback řazený do kategorie luxusních vozů patří podle výsledků crash testů mezi nejbezpečnější osobní automobily. Elektromotor 310 kW (416 HP). Maximální rychlost 250 km/h, dojezd 390 km (70 kWh) a 426 km (85 kWh). Jak pravil Elon Musk, byl model S navržen jako velmi důmyslný počítač na kolech.
Tesla Model S
Zdroj: Tesla
Tesla Model S
Zdroj:
Tesla
Ford Focus Electric
Elektrická verze se v USA vyrábí od roku 2011. Příčinou nebyla poptávka či nadšení výrobce, ale legislativa státu Kalifornie pravící, že pokud chce Ford prodávat na území státu, musí mít v nabídce stroj s nulovými emisemi. Na podzim 2013 začala výroba v Evropě, nic moc data (145 koní, maximální rychlost 137 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 sekundy, dojezd 160 km) kompenzovala alespoň částečně na poměry elektromobilů slušná cena. Po odečtení dotací vyšel ford na elektriku na asi 30 000 eur. Od února 2017 se vůz prodává s baterií 33,5 kWh, dojezd kolem 200 km. Česko má ovšem smůlu.
Ford Focus Electric
Zdroj: Se svolením společnosti Ford
Ford Focus Electric
Zdroj:
Se svolením společnosti Ford
Opel Ampera-e
Vlastně se jedná o evropskou verzi v USA velmi úspěšného elektromobilu Chevrolet Bolt EV. V rámci světového debutu na pařížském autosalonu v roce 2016 se hovořilo o dojezdu přes 500 km (!), realita je ovšem asi 380 km. I tak se jedná o úctyhodný výkon. Stejně tak lze jen souhlasně pokyvovat hlavou nad silou 240 koní a schopností zrychlit z 80 na 120 km/h za 4,5 sekundy. Bohužel výrobce, toho času PSA, není schopen ani zdaleka uspokojit poptávku. Kamarád si dojel pro vůz do Švýcarska a nešetří chválou.
Opel Ampera-e
Opel Ampera-e
Mitsubishi i – MiEV
Údajně první stoprocentně „čisté“ vozidlo, splňuje podle všeho představy i nejsveřepějších ekologů. Začátky sériové výroby se datují do roku 2010. Elektromotor má 47 kW (64 koní), maximální rychlost 130 km/h, zrychlení 0–100 km/h za 9,5 sekundy.