Titulku listopadového vydání Playboye opět opanovala se svou Anastasií neskutečná portugalská fotografka Ana Dias. Ve velkém rozhovoru sochař a výtvarník David Černý nekompromisně mluví o politice, zbraních i cancel culture. Na dvacet otázek odpovídá hudebník Oto Klempíř. Rocková múza Marianne Faithfull, bez které by možná ani Mick Jagger nebyl takový, jakého ho dnes známe, je listopadovým sexsymbolem. A je toho samozřejmě daleko víc...
V roce 1999 začala psát automobilka Porsche už poněkolikáté dějiny automobilového průmyslu. Světlo světa totiž spatřila první řada Porsche 911 GT3. Dvacáté narozeniny proto nabízejí pádný důvod pro něco málo historie.
Pod prvním Porsche 911 GT3 je vedle společnosti Porsche Motorsport Weissach rovněž podepsán muž nad jiné povolaný, Walter Röhrl. Kromě dvou titulů mistra světa v rallye z let 1980 a 1982, získal německý šampion v roce 2000 rovněž titul Jezdec století. Kultovní sporťák si pak dodnes zachoval atmosférický motor, pohon zadních kol a charakteristické zadní křídlo.
Během uplynulých dvou desetiletí vybojovalo Porsche 911 GT3 bezpočet cenných vítězství. Za všechny uveďme čtyřiadvacetihodinovky ve SPA, Daytoně a na Nürburgringu, přičemž na německém okruhu vyhrála „gététrojka“ od roku 2000 sedmkrát.
První generace Porsche 911 GT3 spatřila světlo světa před dvaceti lety a do vínku dostala šestiválec typu boxer o síle 360 koní.
Zdroj: Porsche
První generace Porsche 911 GT3 spatřila světlo světa před dvaceti lety a do vínku dostala šestiválec typu boxer o síle 360 koní.
Zdroj:
Porsche
Rekord na úvod
Porsche 911 GT3 na konci uplynulého století a tisíciletí navázalo na 70. léta spojená s modelem Porsche 911 Carrera RS 2.7. Nový vůz se však přes svůj sportovní charakter netěšil z dosavadního označení Race Sport (RS), označení GT pak dávalo jasně najevo, jakým směrem se bude řada ubírat. Vodou chlazený šestiválec typu boxer o objemu 3,6 litru a síle 360 koní oslnil už před svým prvním představením v Ženevě. Walter Röhrl totiž prolomil na 20,8 km dlouhém Nürburgring Nordschleife jako první hranici osmi minut.
U druhé generace Porsche 911 GT3 z roku 2003 narostl výkon na 381 koní...
Zdroj: Porsche
U druhé generace Porsche 911 GT3 z roku 2003 narostl výkon na 381 koní...
Zdroj:
Porsche
Vzhledem k dosaženým úspěchům přišel výrobce v roce 2003 s novým modelem, výkon motoru narostl na 381 koní. O tři roky později se síla atmosférického agregátu přehoupla přes hranici čtyř stovek koňských sil na hodnotu 415. V roce 2006 firma Porsche v New Yorku obdržela cenu pro nejluxusnější značku, model 911 GT3 měl na této skutečnosti nemalou zásluhu.
...třetí generace se výkonem přehoupla přes 400 koní...
Zdroj: Porsche
...třetí generace se výkonem přehoupla přes 400 koní...
Zdroj:
Porsche
Porsche 911 GT3 čtvrté generace získalo v roce 2009 nový motor o obsahu 3,8 litru, pod kapotou bylo „namačkáno“ 435 koní. Výrazně byla zredukována předchozí přetáčivost, podle Waltera Röhrla tímto konstruktéři vyřešili jednu z mála vad na kráse. Sporťák zrychlil z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 312 km/h.
...a ve čtvrté už bylo pod kapotou „namačkáno“ 435 koní.
Zdroj: Porsche
...a ve čtvrté už bylo pod kapotou „namačkáno“ 435 koní.
Zdroj:
Porsche
Jen houšť
Pátá generace Porsche 911 GT 3 se dočkala představení v roce 2013 na autosalonu v Ženevě. Motor o obsahu 3,8 litru disponoval silou 475 koní a dal až 9000 otáček. Poprvé chyběla manuální převodovka, o řazení se starala dvouspojková automatická převodovka Porsche Doppelkupplung (PDK). Z toho vycházelo zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Maximální rychlost byla 315 km/h. Premiéru rovněž slavilo aktivní řízení zadní nápravy, kdy se zadní kola natáčejí ve směru nebo proti směru zatočení předních kol, z čehož rezultuje lepší stabilita a schopnost zatáčet. Na řadu přišel opět Nürburgring Nordschleife, čas 7:25 minuty byl o více než půl minuty rychlejší než výsledek světového šampiona Waltera Röhrla z roku 1999.
Porsche 911 GT3 z roku 2013 disponovalo silou 475 koní...
Zdroj: Porsche
Porsche 911 GT3 z roku 2013 disponovalo silou 475 koní...
Zdroj:
Porsche
Poslední verze Porsche 911 GT3 je z roku 2017. Vůz dostal nový čtyřlitrový motor o síle 500 koní. Nechybí aktivně řízená zadní náprava a sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK. Spokojeni však mohou být i stoupenci starých dobrých časů, k dispozici je totiž rovněž verze se šestistupňovou manuální převodovkou. Při použití manuálu je z toho zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy, maximální rychlost 320 km/h.
...a zatím poslední generace z předloňského roku se pyšní stádem rovných pěti stovek koní.
Zdroj: Porsche
...a zatím poslední generace z předloňského roku se pyšní stádem rovných pěti stovek koní.
Zdroj:
Porsche