16. května 2018 13:19

Nejen silnicí jsou věhlasné automobilky živy…

Jak praví klasik české literatury, malý je ten, kdo má v sebe malou víru. A tak se šéfové věhlasných automobilek rozhodli přejít ze silnice na vodu. A podle všeho dobře udělali.

Arrow 460 Granturismo

Premiérový počin automobilky Mercedes a britského stavitele luxusních jachet Silver Arrow Marine z letošního roku. Jachta pro deset pasažérů nabízí kromě dvou vznětových agregátů Yanmar s kombinovaným výkonem 706 kW (120 koní) dosahujících rychlosti 40 uzlů (73 km/h) rovněž patřičný luxus. Nechybí kůže, dřevěné obložení z eukalyptu, okna přizpůsobující se slunečnímu záření, vinný sklípek a prémiový audiosystém. Tomu odpovídá i cena 1,7 milionu dolarů, tedy v přepočtu 34 milionů korun.

Dynamiq GTT 115 Hybrid

Jachta, která byla poprvé představena loni v říjnu na nejprestižnější výstavě lodí starého kontinentu Monaco Yacht Show je výsledkem spolupráce Studia F. A. Porsche a společnosti Vripack. Zatímco pracovní naplň studia je notoricky známa, Vricpack se postaral o konstrukce a námořní technologie.

Jachta je osazena dvěma dvanáctiválcovými dieselovými motory MAN, každý z nich o síle 1650 koní. Maximální rychlost 21 uzlů (38 km/h). Díky zařízením na optimalizaci spotřeby urazí jachta s plnou nádrží 3400 námořních mil, což se rovná 6297 km.

Jachta od Porsche nabízí v „základu“ za 315 milionů korun tři až čtyři kajuty. Nábytek a dekorace dodala italská společnost Minotti, v interiéru převládá kombinace kůže, dřeva a uhlíkových vláken. Na první pohled zaujmou prosklené kabiny a salony. Výběr barvy je v rukou každého z klientů.

Project Neptune

V tomto případě se jedná o společnou aktivitu firmy Aston Martin a Triton Submarines, přičemž ve hře není nic menšího než stavba společné ponorky. Loni v říjnu tak představila za tímto účelem založená společnost Aston Martin Consulting svůj Project Neptune. Při práci na designu podmořského plavidla bylo využito proporcí blízkých poslednímu vozu kategorie „hypercar“ Aston Martin Valkyrie. Společnost Triton se pak těší pověsti nejzkušenějšího výrobce ponorek, její produkce se vyznačuje kombinací bezpečí a výkonu. Výrobce zatím neudal cenu, vzhledem k ruční výrobě, extravagantnímu designu a nejlepším dostupným materiálům se ale nejspíš nebude zrovna jednat o masovku.

Lexus Yacht

Novou sportovní jachtu z produkce Lexusu představil loni v únoru v Miami Beach sám předseda Toyota Motor Corporation, bývalý testovací jezdec Akio Toyoda. Jachta je dlouhá třináct metrů, na konceptu se začalo pracovat v roce 2015. Projekt byl svěřen Toyota Marine, stavba proběhla v Marquis Yachts v Pulaski. Plastový trup je vyztužen karbonovými vlákny, tím došlo ke snížení hmotnosti o 40 procent. Jachta se ovládá pomocí kormidla, uprostřed je sedmipalcový dotykový displej. Loď lze řídit i prostřednictvím iPadu.

Koncepce motoru vychází z pohonné jednotky kupé Lexus LC500. O rychlost plavby se starají dva double benzinové motory V8 o síle 950 koní. Prostřednictvím tlačítka „turbo boast“ umístěného u kormidla lze během minuty přidat 1000 otáček, což znamená patřičné zrychlení. Maximální rychlost 80 km/h.

Design je inspirován supersporty LFA. Jachta pojme osm cestujících, sedadla jsou umístěna na bocích lemujících kokpit. Cestující sedí naproti sobě v interiéru připomínajícím luxusně zařízený obývák s kouřovými skly, skleněnou podlahou a pohovkou z bílé kůže.

Aston Martin AM37

Rok před oznámením o zahájení prací na ponorce představil Aston Martin v Monaku svůj člun AM37. Jak odpovídá číslo v názvu, jedná se o plavidlo dlouhé 37 metrů a vzniklo ve spolupráci automobilky a studia Quintessence Yachts, v branži známého stavitele luxusních plavidel.

Loď jednoduchých linií pojme osm cestujících, kterým nabídne komfort v podobě klimatizace, nastavitelného osvětlení, kávovaru, televize. Z každé ze sedaček lze vytvořit jednoduchým pohybem postel. V interiéru převládají dřevo a kůže. Kormidlo lodi připomíná volanty ve vozech Aston Martin, kapitán má k dispozici displej, pokyny zadává prostřednictvím dotykové obrazovky.

Originální řešení nabízí karbonová střecha schovaná pod zadní palubou. Je nastavitelná do několika poloh, její ovládání funguje stejně jako u kabrioletů. Bohatý výběr pohonných jednotek. Dvojice naftových motorů Mercury o síle 370 koní osloví vyznavače klidnější plavby. Svižnější pohyb garantuje dvojice benzinových agregátů (450 koní). Vrcholnou motorizaci představují dva agregáty Mercury Racing, každý z osmiválců má 520 koní. Maximální rychlost 52 uzlů (96 km/h) je pro zkušené a otrlé.