23. dubna 2019 11:50

Něco málo o ferrari...

Vzhledem k tomu, že květnové číslo tištěné verze Playboye nabízí v rubrice Auto snů článek o Ferrari F8 Tributo, několik informací o kultovní značce z Maranella může být jen ku prospěchu.

Podle webu autowise.com je každý z vozů Ferrari vyroben v nové továrně pro 2600 zaměstnanců. Výsledkem jejich úsilí je kolem 7000 aut ročně.

Jako námět pro logo vzpínajícího se černého koně posloužil odznak italského stíhacího esa z času první světové války Franceska Baraky.

Zakladatel značky Enzo Ferrari byl účastníkem první světové války. V roce 1918 byl propuštěn z armády kvůli pandemii chřipky, které padli za oběť jeho otec i bratr.

Ferrari 250 GTO Berlinetta (1963) je nejdražším autem, jaké kdy bylo prodáno v aukci. V roce 2014, na tradiční aukci konané v průběhu Pebble Beach Concours d’Elegance, se cena vyšplhala na 38,1 milionu dolarů.

Poslední Ferrari Enzo s výrobním číslem 400 bylo věnováno v roce 2004 papeži Janu Pavlovi II. Hlava katolické církve ale vůz nikdy neřídila, na ferrari však zvěčnila svůj autogram. Vůz se nakonec vydražil prostřednictvím aukční síně Sotheby’s za 1,1 milionu dolarů, výnos šel na charitu.

Od roku 1950 je značka Ferrari nedílnou součástí mistrovství světa závodů F1. Na svém kontě má 16 titulů světového šampiona.

Zatímco v roce 1979 vybojoval jihoafrický pilot Jody Scheckter pro Ferrari na dlouhou dobu poslední titul mistra světa, v následující sezoně získala dvojice Scheckter–Villeneuve dohromady pouhých osm bodů. Varianta s „plochým“ motorem V12 jaksi nevyšla.

Mistrovství světa monopostů F1 ovládla v roce 1988 stáj McLaren, šampioni Ayrton Senna a Alain Prost vyhráli celkem patnáct z celkového počtu šestnácti závodů. McLaren neuspěl pouze v Monze, Ferrari slavilo na domácím okruhu zásluhou dvojice Gerhard Berger – Michele Alboreto double. Stalo se tak necelý měsíc po skonu Enza Ferrariho.

Ford projevil v roce 1963 velký zájem o koupi Ferrari. Jednání vypadala dlouho velmi slibně, signore Enzo nakonec při vědomí praktické ztráty kontroly nad budoucností značky prodej odmítl. Henry Ford II. měl být natolik konsternován, že nařídil vrhnout všechny síly na vývoj Fordu GT40 s cílem porazit Ferrari v závodě 24 hodin Le Mans. V letech 1966 a 1967 se to Fordu vskutku podařilo.

Motory Ferrari poháněly, pohánějí a nejspíš budou pohánět konkurenční vozy. Například v případě Maserati se jedná o modely Coupe, Spyder, Quattroporte, Gran Turismo. Výčet dále mimo jiné zahrnuje Fiat Dino Spider, Lancia Stratos, Alfa Romeo Giulia.

(Článek Ferrari F8 Tributo: vrchol evoluce, čtěte v květnovém Playboyi)