29. srpna 2019 20:32

McLaren: Dobrá rada nad zlato

Když se v první polovině 60. let minulého století Bruci McLarenovi nevydařilo několik po sobě jdoucích sezon, dostalo se talentovanému závodníkovi z Nového Zélandu rady založit si vlastní značku. Stalo se. Skutečnost, že značka McLaren zůstává pojmem i takřka pět desetiletí po smrti otce zakladatele, vypovídá jednoznačně o tom, že to byl zdařilý počin.

Co se v mládí naučíš…

Svůj první závod vyhrál Bruce McLaren v 13 letech. Stalo se tak za volantem vozu Austin Ulster z roku 1929. Původně se mělo jednat o standardní vozidlo, budoucí vítěz čtyř závodů F1, 24 hodin Le Mans a dvou triumfů v sérii Can-Am však přesvědčil otce o nezbytnosti zkusit dát dohromady sporťák. Nakonec z toho byl premiérový triumf v závodě do vrchu na Muriwai Beach.

Historické vítězství

V prosinci 1959 vyhrál Bruce McLaren ve věku 22 let Grand Prix USA, jednalo se o první podnik F1 pořádaný na americké půdě. Mladík z Nového Zélandu byl až do roku 2003 nejmladším vítězem závodu F1, o tento primát ho připravil výhrou na Grand Prix Maďarska Fernando Alonso.

Osudné testování

Bruce McLaren tragicky zahynul v pouhých dvaatřiceti letech, osudným se mu 2. června 1970 stalo testování vlastního vozu M8D v Goodwoodu. Během testování uletěl speciálu zadní spoiler, Bruce McLaren vypadl z vozu a jeho tělo se potkalo se stanovištěm traťového komisaře. Jedna z nejvýraznějších osobností světa motoristického sportu neměla sebemenší naději na přežití. V roce 1991 byl Bruce McLaren uveden in memoriam do International Motorsport Hall of Fame.

V hlavní roli uhlík

V roce 1981 přišla značka McLaren jako první s vozem vyrobeným ze sta procent z karbonového vlákna. Jednalo se o McLaren MP4/1. V kokpitu celouhlíkového monopostu se v letech 1981–1983 vystřídali piloti John Watson, Andrea de Cesaris a především trojnásobný mistr světa Niki Lauda.

Velcí šampioni

Prvním závodníkem, který vybojoval pro McLarena titul mistra světa v závodech F1, se stal v roce 1974 Emerson Fittipaldi. Následovali James Hunt (1976), Niki Lauda (1984), Alain Prost (1985–1986, 1989), Ayrton Senna (1990–1991), Mika Häkkinen (1998–1999) a Lewis Hamilton (2008).

Zlatý agregát

Ve druhé polovině 80. let zkonstruoval Gordon Murray supersport McLaren F1 s motorem uprostřed. Honda ho odmítla, tak se obrátil na BMW s žádostí o atmosférický dvanáctiválec maximální síly a minimální hmotnosti. BMW zvedlo hozenou rukavici a dodalo 6,1litrový ručně vyrobený vidlicový dvanáctiválec o obsahu 636 koní. Vzhledem k možnému přehřívání byl nakonec motor potažen zlatou fólií (v letech 1992–1998 se vyrobilo celkem 107 aut). Supersport měl hmotnost 1138 kg, dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, maximální rychlost 386 km/h.

Vlastní cateringová společnost

I v McLarenu platí, že láska prochází žaludkem, a protože nebyl nikdo schopen splnit náročné požadavky, založila automobilka vlastní cateringovou službu Absolute Taste. Stalo se tak v roce 1997, během dvaadvaceti let se cateringovka propracovala v silně konkurenčním prostředí na samý vrchol.

Věrnost nade vše!

Přes 50 let hájí barvy McLarenu mechanik Ray „Tex“ Rowe. Do firmy Bruce McLaren Racing Motor Ltd. nastoupil 1. dubna 1965. V rámci oslav padesátého výročí svého působení vzpomněl, jak boss Bruce kromě navrhování vozů a jejich řízení neměl problém ani s vytíráním podlahy. Ze všech jezdců, kteří prošli týmem, včetně sedmi mistrů světa, se jeho nejmenší oblibě těšil Andrea de Cesaris, který rozbíjel vozy jako na běžícím páse.

(Článek Rychle, ale ne zběsile představující nový McLaren GT čtěte v zářijovém Playboyi)