Bruce McLaren
Zdroj: profimedia.cz
Bruce McLaren
Zdroj:
profimedia.cz
Když se v první polovině 60. let minulého století Bruci McLarenovi nevydařilo několik po sobě jdoucích sezon, dostalo se talentovanému závodníkovi z Nového Zélandu rady založit si vlastní značku. Stalo se. Skutečnost, že značka McLaren zůstává pojmem i takřka pět desetiletí po smrti otce zakladatele, vypovídá jednoznačně o tom, že to byl zdařilý počin.
Co se v mládí naučíš…
Svůj první závod vyhrál Bruce McLaren v 13 letech. Stalo se tak za volantem vozu Austin Ulster z roku 1929. Původně se mělo jednat o standardní vozidlo, budoucí vítěz čtyř závodů F1, 24 hodin Le Mans a dvou triumfů v sérii Can-Am však přesvědčil otce o nezbytnosti zkusit dát dohromady sporťák. Nakonec z toho byl premiérový triumf v závodě do vrchu na Muriwai Beach.
Historické vítězství
V prosinci 1959 vyhrál Bruce McLaren ve věku 22 let Grand Prix USA, jednalo se o první podnik F1 pořádaný na americké půdě. Mladík z Nového Zélandu byl až do roku 2003 nejmladším vítězem závodu F1, o tento primát ho připravil výhrou na Grand Prix Maďarska Fernando Alonso.
Bruce McLaren v McLarenu M7A na Velké ceně Německa 1969.
Bruce McLaren v McLarenu M7A na Velké ceně Německa 1969.
Osudné testování
Bruce McLaren tragicky zahynul v pouhých dvaatřiceti letech, osudným se mu 2. června 1970 stalo testování vlastního vozu M8D v Goodwoodu. Během testování uletěl speciálu zadní spoiler, Bruce McLaren vypadl z vozu a jeho tělo se potkalo se stanovištěm traťového komisaře. Jedna z nejvýraznějších osobností světa motoristického sportu neměla sebemenší naději na přežití. V roce 1991 byl Bruce McLaren uveden in memoriam do International Motorsport Hall of Fame.
V hlavní roli uhlík
V roce 1981 přišla značka McLaren jako první s vozem vyrobeným ze sta procent z karbonového vlákna. Jednalo se o McLaren MP4/1. V kokpitu celouhlíkového monopostu se v letech 1981–1983 vystřídali piloti John Watson, Andrea de Cesaris a především trojnásobný mistr světa Niki Lauda.
Velcí šampioni
Prvním závodníkem, který vybojoval pro McLarena titul mistra světa v závodech F1, se stal v roce 1974 Emerson Fittipaldi. Následovali James Hunt (1976), Niki Lauda (1984), Alain Prost (1985–1986, 1989), Ayrton Senna (1990–1991), Mika Häkkinen (1998–1999) a Lewis Hamilton (2008).
Mika Häkkinen v McLarenu MP4/13, v němž vybojoval v roce 1998 titul mistra světa F1.
Mika Häkkinen v McLarenu MP4/13, v němž vybojoval v roce 1998 titul mistra světa F1.
Zlatý agregát
Ve druhé polovině 80. let zkonstruoval Gordon Murray supersport McLaren F1 s motorem uprostřed. Honda ho odmítla, tak se obrátil na BMW s žádostí o atmosférický dvanáctiválec maximální síly a minimální hmotnosti. BMW zvedlo hozenou rukavici a dodalo 6,1litrový ručně vyrobený vidlicový dvanáctiválec o obsahu 636 koní. Vzhledem k možnému přehřívání byl nakonec motor potažen zlatou fólií (v letech 1992–1998 se vyrobilo celkem 107 aut). Supersport měl hmotnost 1138 kg, dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, maximální rychlost 386 km/h.
McLaren F1
McLaren F1
Vlastní cateringová společnost
I v McLarenu platí, že láska prochází žaludkem, a protože nebyl nikdo schopen splnit náročné požadavky, založila automobilka vlastní cateringovou službu Absolute Taste. Stalo se tak v roce 1997, během dvaadvaceti let se cateringovka propracovala v silně konkurenčním prostředí na samý vrchol.
Věrnost nade vše!
Přes 50 let hájí barvy McLarenu mechanik Ray „Tex“ Rowe. Do firmy Bruce McLaren Racing Motor Ltd. nastoupil 1. dubna 1965. V rámci oslav padesátého výročí svého působení vzpomněl, jak boss Bruce kromě navrhování vozů a jejich řízení neměl problém ani s vytíráním podlahy. Ze všech jezdců, kteří prošli týmem, včetně sedmi mistrů světa, se jeho nejmenší oblibě těšil Andrea de Cesaris, který rozbíjel vozy jako na běžícím páse.
McLaren GT
Zdroj: McLaren
McLaren GT
Zdroj:
McLaren
(Článek Rychle, ale ne zběsile představující nový McLaren GT čtěte v zářijovém Playboyi)