2. července 2020 19:14

Když se řekne Aston Martin...

...tak se většině filmu znalé populace vybaví nesmrtelný James Bond. Nicméně britská automobilka, jejíž historie se začala psát zásluhou otců zakladatelů Lionela Martina a Roberta Bamforda v roce 1913, nežije zdaleka jen z proslulosti agenta královny s povolením zabíjet.

Formule 1

Druhá polovina 50. let minulého století se nesla pro Aston Martin ve znamení úspěchů na sportovním poli. Model DBR1 ovládl závod na Nürburgringu (1957–1959) a belgickém Spa (1957). V roce 1959 vyhrál nejslavnější vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans.

Tehdejšího majitele, původně obchodníka s traktory Davida Browna, namlsaly triumfy natolik, že pojal rozhodnutí zkusit to v závodech formule 1. Za tímto účelem založil tým David Brown Corporation, role pilotů svěřil Carrollu Shelbymu a Royovi Salvadorimu. Během šesti závodů v letech 1959 až 1960 však žádný z nich nebodoval.

Letos přes tradičně nevalnou ekonomickou situaci ohlásil Aston Martin návrat do formule 1. Stane se tak příští rok na základě pozření týmu Racing Point, jehož majitel Lawrence Stroll získal za 182 milionů liber 16,7 procenta akcií Aston Martin. Automobilka zároveň ukončí dosavadní partnerství s týmem Red Bull.

Royal Blue DB5

V roce 1969 dostal Charles, princ z Walesu a věčný čekatel na královský trůn, od své matky královny Alžběty II. ke svým jedenadvacátým narozeninám Aston Martin DB5. Po delší dobu pohání motor vozu víno, přesněji řečeno bioetanol získaný z vína pocházejícího z anglického hrabství Wiltshire. Princův Royal Blue DB5 drží v chodu směs 85 % vinného etanolu a 15 % benzinu, přičemž podle odhadů emituje o 85 % méně oxidu uhličitého než benzin. Následník trůnu se ovšem podílí na ochraně životního prostředí sporadicky, neboť ekologickým autem ujede ročně zhruba 500 kilometrů. Průměrná spotřeba 28 litrů na 100 kilometrů rovná se 4,5 láhve vína na kilometr.

Konec rychlého buldoga

V roce 1980 přišel Aston Martin na svou dobu s mimořádně odvážným prototypem, kterému se dostalo název Bulldog. Během testování dosáhl stroj o síle až 700 koní maximální rychlosti 309 km/h, některé zdroje uváděly rychlost až 381 km/h. Z ambiciózního plánu v podobě výroby 25 kusů nakonec sešlo, jediný exemplář tak nakonec skončil za 130 tisíc liber kdesi na Blízkém východě.

Aston Martin AM-RB 001

Přestože v roce 2015 prohloubil Aston Martin ztrátu před zdaněním na 127 milionů liber (asi 4,2 miliardy korun), rozhodlo vedení o vývoji vozu kategorie hypercar. Volba přitom padla na muže mimořádných kvalit, kterým byl a je Adrian Newey, konstruktér monopostu F1 Red Bull, se kterým ovládl německý pilot Sebastien Vettel v letech 2010 až 2013 mistrovství světa závodů F1. V rozhovoru pro list The Wall Street Journal hovořil Newey o počítačových simulacích, na jejichž základě má vzniknout superstroj hodný tradice značky.

Do médií pak v roce 2016 uniklo, že AM-RB 001 bude osazen atmosférickým dvanáctiválcem. Váha vozu s řidičem a pro provoz nezbytnými kapalinami byla plánována na 1130 kg, což se mělo rovnat vzhledem k síle motoru poměru jedné koňské síly na kilogram hmotnosti. Z 0 na 320 km/h měl super Aston Martin zrychlit a poté se uvést do klidového stavu během patnácti sekund, přičemž zmiňované rychlosti dosáhne za deset sekund. V obou případech by se jednalo o světová maxima.

Vyvolení majitelé se měli dočkat v roce 2019, zatím však stále čekají. Původní plány přitom hovořily o limitované edici 175 kusů, z toho mělo mít pětadvacet vozů okruhovou homologaci. Cena 3 miliony dolarů.

Nejen asfaltem je Aston Martin živ

Aston Martin se hodlá prosadit rovněž na vodě. Letos v Monaku představil člun AM37 o délce něco málo přes jedenáct metrů, který je výsledkem spolupráce značky a výrobce luxusních plavidel Quintessence Yachts. Člun pojme osm cestujících, kterým nabízí veškerý komfort v mezích zákona a zdravého rozumu, přičemž materiálům vévodí dřevo a kůže. Karbonová střecha je skryta pod palubou, v případě touhy po stínu ji není problém po vzoru kabrioletů vysunout a nastavit do několika různých poloh. Člun se nabízí v několika motorizacích. Základní tvoří dva dieselové motory Mercury, každý o síle 370 koní. Benzinová varianta má o 160 koní víc. Vrchol představují dva benzinové osmiválce Mercury, které dají dohromady přes 1000 koní. S jejich pomocí dá člun 52 uzlů, což se rovná 96 km/h. Cena zatím není uvedena.

(Článek Klony Jamese Bonda čtěte v červencovém Playboyi)