29. září 2022 14:02

Když nevíš, co s penězi, kup veterána

Podle společnosti Knight Frank vzrostla hodnota luxusního zboží za poslední desetiletí o 129 procent. V případě investičních vozů se v letech 2010 až 2020 jednalo o nárůst o 193 procent. A Finance Monthly uvádí, že investice do „moderní klasiky“, čímž se rozumí vozy asi pět desetiletí staré, „by mohly ve střednědobém až dlouhodobém horizontu vést k významným ziskům“. Generální ředitel Car and Classic Tim Wood pak hovoří o „bujném trhu“, který se díky online aukcím stal přístupnější.

Zájem o koupi investičních aut systematicky roste, což je dáno jednak navyšujícím se počtem investorů, dále pak skutečností, že v tomto případě lze spojit uložení peněz, hobby a radost z následného výdělku. Navíc na rozdíl například investic do vína, případně umění, si lze auta užít přece jen ve větší míře. Je totiž pravděpodobnější, že se projedete veteránem, než že si otevřete například láhev vína Romanée Conti za dejme tomu 200 tisíc korun. I v tomto případě však platí, že volbě se meze nekladou.

Co se pak samotného označení veterán týče, obecně řečeno, jedná se o auta stará minimálně 30 let, přičemž věk se počítá nikoli od první registrace, ale od data výroby. Za tímto účelem byl vytvořen Mezinárodní technický kodex FIVA 2010 obsahující požadavky pro přidělení statusu veterána. Podle kodexu spadá do této kategorie „vozidlo, které je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu a není užíváno ke každodenní přepravě“. Podle českých předpisů pak nelze historická vozidla provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby. Prakticky by se měl veterán využívat pouze na výjimečné projížďky či cesty na srazy. I v tomto případě, je-li vozidlo v patřičném technickém stavu, lze hovořit o výjimkách potvrzujících pravidlo a strážci zákona jsou ochotni při silniční kontrole přimhouřit oko.

Pro ilustraci pět vozů, po kterých je v současné době mezi sběrateli a investory nemalá poptávka. Údaj v závorce značí nejvyhledávanější ročníky, uvedené ceny jsou orientační.

Alfa Romeo GT V6 | 1981–1986

Kupé italské automobilky dává vzpomenout na osmdesátá léta, kdy byla podobná auta k vidění pouze v televizi, nešla pořídit ani za tuzexové bony a vrcholem pro českého řidiče byla Škoda Garde. Přestože vozů poháněných dvouapůllitrovým šestiválcem bylo vyrobeno přes 20 000 kusů, hodnota neustále stoupá. Ceny aktuálně dostupných vozů se pohybují v rozmezí od 24 000 do 35 000 eur.

Nissan 240 SX | 1989–1998

Zástupce značky země vycházejícího slunce se těší mimořádné oblibě mezi vyznavači driftování a tuningu. Díky tomu vyletěly ceny dílů a samotných vozů do závratných výšek, hovoří se o „dani z driftu“. Sporťák nechybí ani ve hrách Midnight Club a Forza Motorsport. Aktuálně možno pořídit v cenovém rozmezí od 25 000 do 45 000 eur.

Renault 5 GT Turbo | 1980–1985

Ďábelské vozítko, které ač se zadním náhonem, zdatně konkurovalo čtyřkolkám, zdrojem inspirace byla kultovní Lancia Stratos. Vůz má necelou tunu a nádrž na 93 litrů (!) se nachází pod sedadly. Maximální rychlost 209 km/h. Malý sporťák byl navržen pro závody, ostatně vyhrál i Rally Monte Carlo, prodával se ale také v cestovní verzi, celkem se vyrobilo něco málo přes 3500 kusů. Hodnota za všech okolností cool auta vzrostla od začátku desetiletí o 25 procent. Cena se pohybuje od 20 000 eur za běžný model po 160 000 eur za Renault 5 Turbo Maxi 2.

Lotus Elise | 1996–2011

Málokterý vůz prošel v procesu výroby takovou dietou, jako tomu bylo v případě skvostu britské automobilky. Sporťák váží pouze neskutečných 725 kg. Designér Lotusu Julian Thomsona se nechal inspirovat vlastním Ferrari Dino 246 GT. Lotus s motorem uprostřed vděčí za svou popularitu a investiční potenciál kombinaci výkonu a snadné ovladatelnosti. Vůz z roku 1997 s motorem 1.8i, 16V lze pořídit za 23 990 liber.

BMW 2002 | 1968–1973

Název neoznačuje rok výroky, ale kombinaci dvoulitrového motoru a dvou dveří. V souvislosti s modelem se píše o pradědovi verzí M, jež se staly synonymem sportovního vozu, pro které představuje slovo nemožné neznámý pojem. Řadový čtyřválec z roku 1973 s manuální převodovkou je možné pořídit asi za 40 tisíc eur. Modely Targa, 2000 Touring tii a Turbo jsou finančně náročnější.

(Hitparáda nejslavnějších veteránů je součástí říjnového čísla)