9. dubna 2020 23:20

Když automobilky míní a Covid-19 mění...

Tři roky a miliarda dolarů. Přibližně tolik času zabere a stojí vývoj nového automobilu od prvních nákresů po uvedení na trh. Automobilky pak logicky očekávají nejen návratnost nemalých investic, ale také patřičný zisk.

Podle serveru Bloomberg.com se pandemie koronaviru rovná ekonomické katastrofě, tomu vůbec nejhoršímu, co se kdy v historii automobilového průmyslu událo. Prodávat auta během hospodářské krize sice nebylo snadné, montážní linky ale běžely, stejně tak fungovala obchodní zastoupení. Kromě toho je automobilový průmysl v roce 2020 svědkem bezprecedentního poklesu stavu poptávky, například jen na trhu USA zaznamenaly automobilky VW, Honda, Hyundai a Mazda pokles prodeje o 40 procent, celosvětově má prodej automobilů spadnout o 15 procent. Neexistuje proto horší čas na prodej nového vozu. Jen v Severní Americe vyjde pandemie automobilový průmysl každý týden na patnáct miliard dolarů, když z montážních linek nesjede ani jedno z plánovaných 331 000 vozidel.

SUV

Mezi vozy notně přibrzděnými koronavirem je například nový Land Rover Defender. Legendární teréňák, který překoná metr hlubokou vodu, utáhne až 3,7 tuny a jeho nejrychlejší verze zrychlí z 0 na 100 km/h za šest sekund, má oslovit trhy ve 128 zemích. Zahájení oficiálního prodeje by se snad mohlo v létě nějak stihnout, poslední dubnové představení zástupcům sedmé velmoci však bylo prozíravě zrušeno. A tak se automobilka spoléhá na promo z loňského představení na autosalonu v Los Angeles a sociální sítě.

Podstatně hůře dopadl Ford Bronco. Podle takřka tři roky starého sdělení tehdejšího prezidenta Ford Motor Company pro Ameriku na autosalonu v Detroitu se má jednat o nekompromisní vůz s pohonem všech čtyř kol pro milovníky dobrodružství, kteří se rádi vydávají za hranice města. Už dnes je jasné, že premiéra vozu, kterému udělal nezapomenutelnou honičkou s policií reklamu O. J. Simpson, v dubnu nebude.

Mimořádným problémům čelí i Aston Martin. Bondovská automobilka řeší tradiční problémy s financemi a DBX, první luxusní SUV ve 107 let dlouhé historii značky, se měl rovnat jasně zářícímu světlu na konci tunelu. V důsledku pandemie však nyní všechny výrobní závody stojí.

Prakticky stejné problémy bude řešit super SUV Mercedes Maybach GLS 600 4Matic, podle původních předpokladů největší konkurent Bentleye Bentayga a Rolls-Royce Cullinan. Motor V8, 550 koní, 48 V systém EQ Boost, umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Už samotná skutečnost, že hlavními regiony prodeje měly být USA a Čína, vypovídá o mnohém. V současné době závody Mercedesu stojí a podle vyjádření vedení je na veškeré prognózy o dalším vývoji brzo.

Elektromobily

Zdá se, že v relativní pohodě může být Tesla. Malý kompakt Model Y začala dodávat automobilka zákazníkům na začátku března. Zahájení výroby cybertrucku Blade Runner, který má údajně dojet na jedno nabití až 800 kilometrů, je plánováno na počátek příštího roku. Automobilka přijímá od klientů zálohy, je ovšem otázkou, jak se na plánech podepíše uzavření závodů v Kalifornii, ke kterému se nakonec Elon Musk odhodlal.

Také BMW může být, co se elektromobilů týče, docela v klidu. Autosalon v Ženevě, na kterém měl být představen koncept BMW i4, se sice nakonec nedokonal, mnichovské kladivo na Teslu, jak vůz nazvali novináři, se má ale stejně začít vyrábět až na konci příštího roku. Přestože závody BMW mlčí, dodržení termínu by nemělo nic bránit.

Když Ford představil v listopadu svůj Mustang Mach-E, dočkal se slov chvály za design, dojezd a výkon. V současné době existuje jen několik starších verzí, původní představa, že se investice do elektrického hřebce vrátí v podobě nových klientů, které benzinový mustang neoslovoval, se začíná pomalu bortit.

Sport

Porsche mělo před koronavirovými prognózami oslňovat svět nejrychlejších kol prostřednictvím 911 Turbo S. Realita je však taková, že německé závody v Zuffenhausenu a Lipsku od 21. března stojí a Porsche Experience Centres v Los Angeles a Atlantě pro změnu zejí prázdnotou.

Ferrari Roma, které Playboy představil v aktuální tištěné verzi, oslavilo debut v listopadu. Jenže od 14. března továrna nefunguje, dealeři, kteří počítali s dodávkami ke konci roku, mají proto důvod k vážným obavám. Jak se nechal mluvčí továrny se vzpínajícím se koníkem na kapotě slyšet, zaměstnanci jsou připraveni vyrovnat časový skluz zvýšeným pracovním úsilím.

Prakticky stejnou strategii zvolil i McLaren v případě modelu Elva V8. Monstrum o síle 804 koní má být vyrobeno v počtu 399 kusů do konce roku. Šéf komunikace McLaren vydal diplomatické prohlášení, že inženýři pracují doma a vše bude dokončeno poté, co se zaměstnanci vrátí do továrny. V současné době automobilka vyrábí plicní ventilátory.

Velký comeback v podobě modelu Evija za 2,1 milionu dolarů plánoval rovněž Lotus. Každý ze 130 kusů disponuje díky čtyřem elektrickým motorům silou 2000 koní. Centrála v Norwichi zatím nefunguje, design inspirovaný kosmickou lodí ladí příslušní pracovníci z domova.