27. dubna 2021 18:14

Ferrari chystá FUV

Došlo i na kultovní značku z Maranella, vedle elektromobilu bude Ferrari vyrábět rovněž vůz kategorie SUV. I když ono se vlastně nebude jednat o „súvečka“, proti kterým svého času legračním způsobem brojil pražský radní a poslanec ČSSD Petr Dolínek.

Jak totiž prozradil Louis Camilleri, až do 10. prosince loňského roku generální ředitel Ferrari, v rozhovoru pro Car Magazine, bude se značka se vzpínajícím černým koníkem na kapotě označení SUV vyhýbat. „Nesnáším, když se slovo SUV objeví ve stejné větě jako Ferrari. K naší značce se prostě tento termín nehodí. Přijdeme s autem, které bude v mnoha ohledech jedinečné a překoná veškerá očekávání.“

V případě nového vozidla se tak bude užívat označení FUV neboli Ferrari Utility Vehicle. Server CarBuzz v tomto případě připomíná postup společnosti BMW, která v souvislosti s vlastní produkcí použila termín SAV neboli Sports Activity Vehicles.

Chybička se vloudila

Co se možné klientely týče, měl Louis Camilleri jasno už v roce 2017, kdy byl projekt purosangue ještě v plenkách. „Je hodně lidí, kteří touží po ferrari. Mnoho z budoucích kupců má naše sportovní auta a čekají na purosangue, aby svá SUV nahradili,“ pravil bývalý boss.

Vzhledem ke koronavirové pandemii, která nabourala veškeré plány, lze předpokládat, že na některém z autosalonů se premiérové FUV představí na začátku roku 2022. V zimě téhož roku, případně v prvních měsících roku 2023 by se mělo Ferrari Purosangue objevit na trhu. V dohledné době bude následovat hybrid.

Přestože se Ferrari většinou nemýlí, v tomto případě se chybička vloudila hned na začátku v podobě názvu. Purosangue rovná se plnokrevník, zároveň však pod stejným názvem funguje nezisková antidopingová organizace Purosangue Foundation. Neziskovka si nechala název registrovat v roce 2013. Právníci ikonické automobilky trvali během soudního procesu na tom, že nezisková organizace „nepoužívá název pro komerční účely, proto si ho nenechala registrovat za účelem výhradního užívání“. Vzhledem k dalším soudům dnes Ferrari může používat purosangue jako pracovní název svého FUV, v nejhorším případě přijde v čase uvedení na trh s novým označením.

Nejdřív dvanáctiválec, pak hybrid

Podle dostupných informací vznikne Ferrari Purosangue na upravené platformě modelu Roma. Jak informoval AutoBlog už v prosinci 2019, bude v tomto případě modulární platforma vytvořena z několika materiálů, s motorem vpředu, dodatečně vyztužená a odlehčená. Platforma „spolkne“ bez problémů motory V6, hybrid V8 a stejně tak 6,5litrový agregát V12.

Podle odhadů budou první modely purosangue osazeny dvanáctiválcem o síle 800 koní. Vzhledem k tomu, že se jedná o motor z kategorie hodně žíznivých, přijde nejspíš v blízké budoucnosti řada na hybrid.

Hybrid V12 nehrozí

Továrna z Maranella se v případě modelu Purosangue nebrání ani elektřině. Podle uniklých informací nelze vyloučit využití čtyřlitrového osmiválce posíleného o twinturbo. S elektrickou podporou bude mít FUV přes 700 koní, přičemž konkurenční Lamborghini Urus se musí smířit s „pouhými“ 641 koňskými silami. Následovat by měl slabší hybrid V6. Každopádně, kdo na hybrid V12 čeká, ten se načeká a nejspíš nedočká. Jak totiž pravil šéf marketingu Ferrari Enrico Galliera v loňském roce v rozhovoru pro magazín Auto Expres, případný V12 hybrid rovná se velmi těžké a velké auto, což je v rozporu s koncepcí automobilky.

Dále je vysoce pravděpodobné, že v případě FUV využije Ferrari veškeré dostupné technologie. Chybět proto nebude řízení zadních kol převzaté z modelu GTC4Lusso, zadní diferenciál, karbono-keramické brzdy. Díky nižšímu těžišti by pak mělo být purosangue líp ovladatelné, než je tomu v případě konkurence Lamborghini Urus nebo Aston Martin DBX.

Plnokrevník v roli dojné krávy

Jak upozorňuje server CarBuzz, vydělala automobilka Lamborghini v roce 2019 na SUV Urus přes miliardu dolarů. Loňský obrat víc než dvě miliardy USD pak představoval historický rekord. Ferrari sice peníze nechybějí, na druhou stranu, proč nejít cestou, kterou vyšlapalo Porsche?

Je totiž všeobecně známo, že díky finanční injekci z prodeje sice konzervativci zatracovaného, ale komerčně mimořádně úspěšného SUV Cayenne, získalo Porsche nezbytné finanční prostředky na vývoj supersportů. Ferrari proto může prostřednictvím svého FUV vydělat na další vývoj hybridních technologií, na kterých pracuje od časů modelů LaFerrari. Purosangue by se tak mohlo stát dojnou krávou „krmící“ vývoj hypersportů.

Tímto se dostáváme k ceně. Podle kvalifikovaných odhadů by se měla cena základní verze pohybovat kolem 300 tisíc dolarů, což se v aktuálním přepočtu rovná 6 440 000 korun. Pravda, Lamborghini Urus vyjde v základu o víc než dva miliony laciněji, ferrari je ale ferrari.