10. srpna 2021 23:03

Bentley hlásí rekordní rok...

Jak se ukazuje, pravidlo o tom, že když dva dělají totéž, může být výsledek jejich konání dosti odlišný, platí i v automobilovém průmyslu. Zatímco v automobilce Škoda Auto se výroba nerozjede v důsledku nedostatku náhradních dílů, především čipů, ani po celozávodní dovolené, která je naplánována na první dva týdny v srpnu, 102. narozeniny slavící značka Bentley přepsala dějiny.

A to nejen kvůli prodeji vozu s výrobním číslem 200 000, který byl zaznamenán letos na konci března. Mimochodem, ještě na konci roku 2003 měla automobilka na svém kontě pouhých 44 000 vyrobených automobilů, posun k výrazně lepšímu přišel s modelem Continental GT. Jubilejní vůz SUV Bentley Bentayga Hybrid si pořídil zákazník z Číny. Při této příležitosti se nechalo vedení automobilky slyšet, že do roku 2026 hodlá nabízet pouze plug in-hybridní a elektrické modely, od roku 2030 pak plánuje výhradně produkci elektromobilů. Také z toho důvodu byla loni ukončena výroba slavného modelu Mulsanne, definitivní umíráček tímto zazvonil ikonickému motoru 6,75 V8.

Z pekla do ráje

Zatímco ještě na konci roku 2018 psal magazín Automotive News v souvislosti s tradiční britskou automobilkou založenou v lednu 1919 Owenem Bentleym (od roku 1998 je součástí Volkswagen Group) o obrovských ztrátách, které během prvních devíti měsíců narostly především kvůli emisní politice EU do výše 155 milionů dolarů, dnes je situace diametrálně odlišná. Podle informací z konce července dosáhla automobilka během prvních šesti měsíců zisku 211 milionů dolarů a s půlročním předstihem tak překonala o 9 milionů dolarů rekordní rok 2014. Jak vedení Bentley oznámilo, zatímco v předpandemickém roce 2019 činily tržby 990,8 milionu USD, letos se příjmy za stejnou dobu dostaly na hranici 1,57 miliardy dolarů. Tím rekordní čísla v případě Bentley nekončí. Od začátku ledna prodala automobilka 7199 vozidel, přičemž za stejné období roku 2019 si nová auta pořídilo 4785 zákazníků. O rekordní prodeje se rovnoměrně zasloužily tři modely – SUV Bentayga (2767), Grand Tourer Continental GT (2318) a sedan Flying Spur. To vše v roce, ve kterém ostatní automobilky bojují s postupnou destrukcí dodavatelských řetězců.

Obezřetný optimismus

Jak uvádí magazín Robb Report, skvělá čísla nepředstavovala například pro generálního ředitele Bentley Americas Christopha Georgese úplný šok, překonala ovšem i hodně optimistické prognózy. Automobilka přitom nemusela hrát v rámci plánování při zdi, neboť už loni, kdy svět zaskočila pandemie, prodala 11 206 nových automobilů, což se rovnalo historickému rekordu. Navíc se tak stalo i přes březnové sedmitýdenní přerušení výroby „Po covidu jsme měli hodně velká očekávání, trh však byl ještě dychtivější,“ konstatoval, zároveň ale dodal, že i když je jisté, že letošní rok bude rekordní, je nezbytné zachovat obezřetnost. „Počty nakažených se zvyšují, kromě toho nevíme, jak pandemie dopadne na dodavatele.“

Co se v dětství naučíš...

Vědomi si faktu, že fanoušky značky je třeba vychovávat, se Bentley angažuje rovněž ve výrobě „dopravních“ prostředků pro mateřskou školou povinné. Prvním produktem je tříkolka Bentley Trike za 550 dolarů. Podle tiskové zprávy se jedná o „stylový dětský doplněk kombinující eleganci s funkčností, který má veškeré předpoklady k vylepšení motorických schopností“. Tříkolka je určena dětem od dvanácti měsíců a postupem času lze proměnit přibližovadlo ve šlapací stroj. Tříkolka má v „základní výbavě“ sklopnou stříšku, otočné sedadlo, protiskluzové pedály, blatníky, zadní brzdy a pětibodový bezpečnostní pás.

Na tříkolku navazuje odrážedlo pro děti starší tří let – Bentley Balance Cycle. Podle výrobce se děti naučí držet rovnováhu, zároveň se jedná o prostředek pro „cestu za budoucími velkými dobrodružstvími.“ Z aerodynamického hlediska je odrážedlo inspirováno slavným modelem Continental GT a nabízí se ve čtyřech barevných variantách: modrá, bílá, černá a červená. Vzhledem k ceně 630 dolarů se nešetřilo na materiálech. Sedadlo a řídítka jsou potaženy ekokůží, která se používá ve vozech Bentley. Díky lehkému rámu ze slitiny hořčíku a hliníkovým kolům, váží odrážedlo pouhých 4,5 kg.