30. července 2019 21:55

Aston Martin: jen houšť a větší kapky

Při vší úctě k agentu 007 s povolením zabíjet, nepatří Aston Martin slavící letos 106. narozeniny zdaleka jen k Jamesi Bondovi. Devítka mimořádných modelů je toho důkazem.

  1. AM DBR1 Designový model přinesl Aston Martinu první a dosud jediné vítězství v nejslavnějším vytrvaleckém závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 1959, za volantem se tehdy střídali Carroll Shelby a Roy Salvadori.
  2. AM DB5 Když se tento stroj v roce 1964 objevil v bondovce Goldfinger v hlavní roli se Seanem Connerym, nebylo co řešit. I když se spíš jednalo o vylepšenou verzi DB4 než o nový revoluční model, těší se od té doby „dé bé pětka“ takřka kultovnímu postavení.
  3. AM V8 Vantage V roce 1977 se náhle zjevil AM o síle 375 koní, později přibylo dalších 30 koní. Vůz dokázal vyvinout rychlost kolem 250 km/h, bojoval se zlem s agentem 007 ve snímku Dech života z roku 1987. V patnácté bondovce se poprvé objevil a ve V8 Vantage premiérově svezl Timothy Dalton. Jedná se o oblíbený vůz současného ředitele značky Andyho Palmera, který je vlastníkem verze z roku 1980.
  4. AM DB7 Podle mnohých vůz, který zachránil AM na začátku 90. let minulého století před krachem. Vznikl v době, kdy byla značka součástí gigantu Ford. Vedle tradičně špičkového designu oslovil zákazníka především motor V12 o obsahu 5,9 litru.
  5. AM DB9 Model, který pod ochrannými křídly automobilky Ford definoval filozofii značky na počátku tisíciletí. O přízeň zákazníků bojoval celých 12 let (2004–2016). AM DB9 položil základy modelů DBS a Virage.
  6. AM Rapide Model postavený v roce 2009 na prodloužené platformě DB9. Z designového hlediska najdete přes vynaložení hodně velkého úsilí atraktivnější čtyřdveřový vůz kategorie 2 + 2 jen stěží. O pohon se stará 48ventilový motor V12. Platforma je využita pro první elektromobil AM Aston.
  7. AM One-77 Kompletně ručně vyráběný celokarbonový stroj byl až do roku 2015 posledním vozem z kategorie „supersport“ v historii značky. Oficiálně byl představen na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este v roce 2009. O hodně rychlý pohyb, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, maximální rychlost 320 km/h se stará atmosférický vidlicový dvanáctiválec o obsahu 7,3 litru o síle 700 koní. Jak napovídá název, bylo vyrobeno 77 vozů, cena přes milion dolarů.
  8. AM V12 Vantage S Starý poctivý Aston Martin, chtělo by se říci v případě kultovního modelu z roku 2013, autorem jehož designu je známý Henrik Fisker. Pravda, majitelé se museli smířit s absencí manuální převodovky, řazení řeší automat Sporthshift III, atmosférický motor o síle 573 koní, ale umí rychlost přes 330 km/h.
  9. AM Vulcan V nabídce toho nejlepšího z Aston Martin by neměl chybět ani okruhový speciál z roku 2015, jehož sedmilitrový dvanáctiválec má výkon přes 800 koní. Každý ze čtyřiadvaceti šťastných majitelů měl po zaplacení částky z kategorie astronomických absolvovat před první projížďkou tréninkový kemp pod vedením Darrena Turnera. Přes „slabší“ vozy, například One-77, se propracují na vrchol. K AM Vulcan je prostě potřeba se prořídit.

(Článek o autě snů Aston Martin Zagato čtete v srpnovém Playboyi)