V únorovém vydání se dozvíte, kde ikonický zpěvák Sting bere svou kreativitu a energii. Martin Zajac ve 20 otázkách je přesvědčen, že freediving je beze sporu nejbezpečnějším sportem. Známá fotografka Ana Dias opět potvrdila, že jakýkoliv set aktů od ní je nepřekonatelný. Co říkáte na její fotky ukrajinské modelky Solomie?
Není snad legendárnější značky, která v sobě pojí svobodu, odvahu a touhu po cestování, než Harley-Davidson. Značka si pro své letošní celosvětové oslavy 115. výročí vybrala ze všech metropolí právě Prahu, do které se sjede víc než 60 tisíc motorkářů z celého světa. Na holešovickém Výstavišti bude k vidění největší výstava harleyů, jakou kdy náš světadíl viděl, čtyři hudební scény plné skvělých kapel nebo tři demo trucky s expozicemi H-D. Každý, kd
Model No1 – ten úplně první
Je určitě mnoho jiných modelů, které motorkářští nadšenci dodnes vzývají. Jenže tímhle to všechno začalo. V roce 1903 Arthur Davidson a jeho kamarád William Harley vyvezli z malé dřevěné boudy na kraji wisconsinského města Millwaukee první motocykl. Tehdy ještě v upraveném rámu normálního jízdního kola a s jednoválcovým motorem. Dnes směšný, ale tehdy úžasný výkon tří koní. Údajně historicky prvním zákazníkem se stal podle archivu H-D spolužák obou zakladatelů Henry Meyer. O dva roky později „továrna“ ztrojnásobila velikost, ale stále to byla jen taková větší dřevěná bouda.
Model No1
Model No1
WLA – porazil nacisty i Japonce
Těsně po japonském útoku na Pearl Harbor začaly provozy Harley-Davidson chrlit pro válečné účely model WLA o obsahu 750 kubíků. Nízký, robustní, s motorem Flathead, s koženým pouzdrem na samopal Thompson. Desetitisíce motorek v khaki barvě s bílou hvězdou na nádrži se řítily severní Afrikou, Evropou i Tichomořím. A po skončení války jich armáda přes organizaci UNRRA prodala civilistům ohromnou spoustu. I u nás, a tak díky nadšencům z H-D Clubu Praha jich ještě několik dokonale zachovaných po Česku jezdí. Byly a jsou skutečně nezničitelné.
H-D WLA
H-D WLA
Electra Glide – luxus, luxus a ještě luxus
Po dlouhá léta milovníci harleyů trpěli bolestmi zad z tuhých neodpružených rámů, třesem rukou z hrubé přední vidlice Springer a křečemi v pravé noze od startování pedálem. Na začátku padesátých let se objevil model Hydra Glide, který měl už moderní hydraulickou vidlici vpředu, pak Duo Glide, který měl odpružení i vzadu, a pak se přidala Electra Glide, která k tomu všemu měla elektrický startér. A zrodil se model, který je dokonalou ukázkou pohodlí pro dlouhé cesty. Hudba? Máme reproduktory. Zima? Vyhřívané rukojeti řídítek a sedadla. Únava na dlouhé štrece? Tempomat. Zkrátka luxus na dvou kolech.
H-D Electra Glide
H-D Electra Glide
Captain America – chopper všech chopperů
Jediný harley v našem výčtu, který nepochází přímo z továrny. Dokonalý chopper z kultovního filmu Bezstarostná jízda s Peterem Fondou, Dennisem Hopperem, který snímek režíroval, a Jackem Nicholsonem. Samý chrom, upravený rám hardtail bez zadního odpružení, malá nádrž na tři galony, dlouhá přední vidlice, vysoká řídítka a pekelně vytažená zadní opěrka. Zvuk nádherný, jízda poněkud nepohodlná, ale mašina se stala vzorem všech chopperů, mnoha napodobenin a v USA najdete v různých bikerských barech vystavené její věrné kopie.
H-D Captain America
H-D Captain America
Softail Heritage – zpět k tradičnímu vzhledu
V polovině osmdesátých let přišel H-D s novým, kvalitním motorem a především s rámem, který nadšencům evokoval ty staré, neodpružené rámy, které ničily záda. Najednou byly harleye moderní a přitom vypadaly, jako by se vylouply z padesátých let. Totální úspěch, obrovský příliv nových zákazníků, pohodlná jízda a styl, který zůstal dodnes hlavní devízou značky. A záda už nebolela. Na rám se napasovalo mnoho modelů, některé cestovní, pro pohodlíčko, jiné drsné, s tváří osekaných chopperů. Každý si mohl vybrat.
H-D Softail Heritage
H-D Softail Heritage
Fat Boy – tloušťka je přednost
Do motorkářského baru přišel robot v lidské kůži, jednoho bikera svlékl z oblečení, nasadil si černé brýle Ray Ban a odjel na hluboce brumlajícím harleyi. Terminátor Schwarzenegger dostal do povědomí zákazníků ikonický model Fat Boy, tedy Tlouštík. Koho napadlo nacpat mezi zadní i přední vidlici plné, diskové kolo místo kola s dráty? Rozhodně to byl génius. Svalnatý model se stal miláčkem drsných chlapíků a scéna z filmu, kdy na něm dublér Schwarzeneggera skočí do betonového koryta kanálu, aby střelbou z brokovnice zachránil pronásledovaného kluka, je legendární a citovaná v mnoha jiných filmech.
H-D Fat Boy
H-D Fat Boy
V Rod – H-D pro 21. století
Vodník? A s motorem, který vyvinula ve spolupráci s H-D firma Porsche? Něco, co fanoušky harleyů nikdy nenapadlo, se v roce 2001 stalo skutečností. Vodou chlazený motor o obsahu 1100 kubíků s futuristickým vzhledem všechny doslova přimrazil. Nejdřív nedůvěra, na harleye podivný vzhled, ale po seznámení s jízdními vlastnostmi kasovní trhák. Jen zákazníci z řad pravověrných harleyáků marně hledali na chromované bublině nádrže víčko, kterým by natankovali. Sakra, kde je? V H-D se museli asi dlouho smát, protože nádrž byla falešná a oni vtipně ukryli skutečnou pod sedlo.
H-D V Rod
H-D V Rod
Praha, Holešovice 5.–8. července 2018 | www.h-d.prague115.com