30. dubna 2018 14:34

7 harleyů, které změnily svět

Není snad legendárnější značky, která v sobě pojí svobodu, odvahu a touhu po cestování, než Harley-Davidson. Značka si pro své letošní celosvětové oslavy 115. výročí vybrala ze všech metropolí právě Prahu, do které se sjede víc než 60 tisíc motorkářů z celého světa. Na holešovickém Výstavišti bude k vidění největší výstava harleyů, jakou kdy náš světadíl viděl, čtyři hudební scény plné skvělých kapel nebo tři demo trucky s expozicemi H-D. Každý, kd

Model No1 – ten úplně první

Je určitě mnoho jiných modelů, které motorkářští nadšenci dodnes vzývají. Jenže tímhle to všechno začalo. V roce 1903 Arthur Davidson a jeho kamarád William Harley vyvezli z malé dřevěné boudy na kraji wisconsinského města Millwaukee první motocykl. Tehdy ještě v upraveném rámu normálního jízdního kola a s jednoválcovým motorem. Dnes směšný, ale tehdy úžasný výkon tří koní. Údajně historicky prvním zákazníkem se stal podle archivu H-D spolužák obou zakladatelů Henry Meyer. O dva roky později „továrna“ ztrojnásobila velikost, ale stále to byla jen taková větší dřevěná bouda.

WLA – porazil nacisty i Japonce

Těsně po japonském útoku na Pearl Harbor začaly provozy Harley-Davidson chrlit pro válečné účely model WLA o obsahu 750 kubíků. Nízký, robustní, s motorem Flathead, s koženým pouzdrem na samopal Thompson. Desetitisíce motorek v khaki barvě s bílou hvězdou na nádrži se řítily severní Afrikou, Evropou i Tichomořím. A po skončení války jich armáda přes organizaci UNRRA prodala civilistům ohromnou spoustu. I u nás, a tak díky nadšencům z H-D Clubu Praha jich ještě několik dokonale zachovaných po Česku jezdí. Byly a jsou skutečně nezničitelné.

Electra Glide – luxus, luxus a ještě luxus

Po dlouhá léta milovníci harleyů trpěli bolestmi zad z tuhých neodpružených rámů, třesem rukou z hrubé přední vidlice Springer a křečemi v pravé noze od startování pedálem. Na začátku padesátých let se objevil model Hydra Glide, který měl už moderní hydraulickou vidlici vpředu, pak Duo Glide, který měl odpružení i vzadu, a pak se přidala Electra Glide, která k tomu všemu měla elektrický startér. A zrodil se model, který je dokonalou ukázkou pohodlí pro dlouhé cesty. Hudba? Máme reproduktory. Zima? Vyhřívané rukojeti řídítek a sedadla. Únava na dlouhé štrece? Tempomat. Zkrátka luxus na dvou kolech.

Captain America – chopper všech chopperů

Jediný harley v našem výčtu, který nepochází přímo z továrny. Dokonalý chopper z kultovního filmu Bezstarostná jízda s Peterem Fondou, Dennisem Hopperem, který snímek režíroval, a Jackem Nicholsonem. Samý chrom, upravený rám hardtail bez zadního odpružení, malá nádrž na tři galony, dlouhá přední vidlice, vysoká řídítka a pekelně vytažená zadní opěrka. Zvuk nádherný, jízda poněkud nepohodlná, ale mašina se stala vzorem všech chopperů, mnoha napodobenin a v USA najdete v různých bikerských barech vystavené její věrné kopie.

Softail Heritage – zpět k tradičnímu vzhledu

V polovině osmdesátých let přišel H-D s novým, kvalitním motorem a především s rámem, který nadšencům evokoval ty staré, neodpružené rámy, které ničily záda. Najednou byly harleye moderní a přitom vypadaly, jako by se vylouply z padesátých let. Totální úspěch, obrovský příliv nových zákazníků, pohodlná jízda a styl, který zůstal dodnes hlavní devízou značky. A záda už nebolela. Na rám se napasovalo mnoho modelů, některé cestovní, pro pohodlíčko, jiné drsné, s tváří osekaných chopperů. Každý si mohl vybrat.

Fat Boy – tloušťka je přednost

Do motorkářského baru přišel robot v lidské kůži, jednoho bikera svlékl z oblečení, nasadil si černé brýle Ray Ban a odjel na hluboce brumlajícím harleyi. Terminátor Schwarzenegger dostal do povědomí zákazníků ikonický model Fat Boy, tedy Tlouštík. Koho napadlo nacpat mezi zadní i přední vidlici plné, diskové kolo místo kola s dráty? Rozhodně to byl génius. Svalnatý model se stal miláčkem drsných chlapíků a scéna z filmu, kdy na něm dublér Schwarzeneggera skočí do betonového koryta kanálu, aby střelbou z brokovnice zachránil pronásledovaného kluka, je legendární a citovaná v mnoha jiných filmech.

V Rod – H-D pro 21. století

Vodník? A s motorem, který vyvinula ve spolupráci s H-D firma Porsche? Něco, co fanoušky harleyů nikdy nenapadlo, se v roce 2001 stalo skutečností. Vodou chlazený motor o obsahu 1100 kubíků s futuristickým vzhledem všechny doslova přimrazil. Nejdřív nedůvěra, na harleye podivný vzhled, ale po seznámení s jízdními vlastnostmi kasovní trhák. Jen zákazníci z řad pravověrných harleyáků marně hledali na chromované bublině nádrže víčko, kterým by natankovali. Sakra, kde je? V H-D se museli asi dlouho smát, protože nádrž byla falešná a oni vtipně ukryli skutečnou pod sedlo.

Praha, Holešovice 5.–8. července 2018 | www.h-d.prague115.com