Titulku listopadového vydání Playboye opět opanovala se svou Anastasií neskutečná portugalská fotografka Ana Dias. Ve velkém rozhovoru sochař a výtvarník David Černý nekompromisně mluví o politice, zbraních i cancel culture. Na dvacet otázek odpovídá hudebník Oto Klempíř. Rocková múza Marianne Faithfull, bez které by možná ani Mick Jagger nebyl takový, jakého ho dnes známe, je listopadovým sexsymbolem. A je toho samozřejmě daleko víc...
Přestože řada automobilek v minulém roce především v důsledku nedostatků čipů strádala, vývoj novinek neustával. Letos tak trh obohatí řada velmi zajímavých vozů všech kategorií, především pak SUV a elektromobilů. Takže malá ochutnávka na úvod roku…
1. Land Rover Range Rover
Pátá generace vlajkové lodi britské automobilky podle všeho osloví nejen skalní fanoušky značky. Zájemci budou mít na výběr z několika verzí. Vedle benzinových i dieselových mildhybridů, tedy automobilů vybavených systémem kombinujícím spalovací motor většinou s 48V elektromotorem, je ve hře rovněž top V8 verze s motorem o objemu 4,4 litru. S největší pravděpodobností se dočkají i vyznavači plug-in hybridů a elektromobilů.
Za něco málo přes tři miliony korun se zájemci dostane v rámci základní výbavy mimo jiné vzduchové odpružení, diodové světlomety, kůže, elektricky nastavitelná sedadla s vyhříváním, třízónová klimatizace, navigace, bezklíčový vstup či osmistupňový automat a elektronicky aktivní diferenciál.
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
2. BMW i4
Loni oslavila bavorská značka deset let elektromobility, přesto přišla v září s prohlášením, ve kterém dala šanci i spalovacím motorům. V případě BMWi4 se může zastánce vozů na elektriku těšit na čtyřdveřové kupé navazující na klasickou řadu 4. Základní verze i4 eDrive 40 je osazena motorem o výkonu 250 kW umístěným na přední nápravě. Vyznavačům podstatně dynamičtější jízdy výrobce doporučuje první BMW elektročtyřkolku i4 M50 s výkonem 400 kW. I4eDrive40 urazí na jedno nabití 590 km, silnější verze 510 km.
BMW i4
Zdroj: BMW
BMW i4
Zdroj:
BMW
3. Porsche Taycan GTS
Pro fanoušky elektromobilů top volba. Jak uvádí server techcrunch.com, přes počáteční odpor rigidních odpůrců elektromobility z řad stoupenců značky se loni prodalo od ledna do září 28 640 taycanů, přičemž se jedná o lepší čísla, než vykázaly například zavedené modely 911 či panamera. Jak vidno, investice do vývoje v hodnotě jedné miliardy eur se v tomto případě vyplatila. Podle prodejce umí taycan díky motoru o síle 590 koní zrychlit z 0 na 60 mil (96 km/h) za 3,5 sekundy, což je na vůz kategorie 4 x 4 slušný výkon. Oba synchronní motory s permanentními magnety v přední i zadní části vozů pohání 93,4 kWh baterie. Taycan lze nabít z 5 procent kapacity baterie na 80 procent během pouhých 22 minut.
Porsche Taycan GTS
Zdroj: Porsche
Porsche Taycan GTS
Zdroj:
Porsche
4. Tesla Roadster
V tomto případě se nabízí otázka, zdali se fanoušci produkce fabriky nejbohatšího muže světa dočkají. Původně měl být totiž roadster na trhu už v roce 2020, pak začal úřadovat covid. V jednom z tweetů Elon Musk vzkazoval, že výroba druhé generace roadsteru bude zahájena příští rok, v jeho případě ale člověk nikdy neví. Každopádně nová, třímotorová Tesla má podle výrobce patřit mezi divy světa, když z 0 na 60 mil zrychlí za 1,9 sekundy. Nutno ovšem říci, že se jedná o zatím neověřená data výrobce. Na jedno dobití urazí Tesla Roadster 620 mil (997 km), cena začíná na 200 000 USD, přičemž 50 000 dolarů rovná se předplatnému za uvedení mezi čekatele.
Tesla Roadster
Zdroj: Tesla
Tesla Roadster
Zdroj:
Tesla
5. Acura Integra
Novinku představí i prémiová značka Hondy, evropský řidič se však bude muset spolehnout na případný dovoz z USA. Pětidvéřový fastback na platformě Honda Civic rovná se návratu ke kořenům z poloviny osmdesátých let. O svižný pohyb se stará přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 149 kW. Zároveň se jedná o první turbodmychadlem posílený motor v historii značky. Vyznavači klasiky a sportovní jízdy nepochybně ocení nabídku v podobě šestistupňového manuálu.
Acura Integra
Acura Integra
6. Genesis G70 Shooting Brake
Luxusní značka Hyundaie v tomto případě nezapomněla na Evropu. Jak dokonce zdůrazňuje vedení korejské automobilky, hodně dobře vypadající kombík je v maximální možné míře přizpůsoben potřebám zákazníků starého kontinentu. Podle výrobce bude klíčový model s největší pravděpodobností prodáván se třemi různými jednotkami – benzinový čtyřválec 2.0 T-GDI (188 kW), benzinový šestiválec 3.3 T-GDI (274 kW) a turbodiesel 2.2 CRDi (149 kW).