návrat zpět
Co hledáte?
Smazat

reklama

reklama

Autor: Pagani
Auto-Moto

10 supersportů, které píšou dějiny 21. století

Vydáno: 19.10.2020
Souhlasím s názorem, podle kterého žijeme v časech, kdy se většina výrobců na základě pomatené legislativy snaží ze všech sil vyrobit auta bez duše a vášně. Naštěstí i v jedenadvacátém století stále existují automobilky patřící do kategorie čestných výjimek potvrzujících pravidlo.

1 | Ferrari Enzo | 2003

Mimořádně stylový způsob, jak vzdát hold zakladateli jedné z nejslavnějších značek historie se vzpínajícím se černým koníkem na kapotě. Designu se ujal tehdejší šéf studia Pininfarina Ken Okuyama. Poprvé se stroj s motorem V12 uprostřed, přesněji řečeno před zadní nápravou se zadním náhonem, představil na autosalonu v Paříži 2002. Všech 399 kusů bylo rozebráno, Ferrari Enzo s pořadovým číslem 400 bylo věnováno Vatikánu na charitu. Z dnešního hlediska se cena 659 330 dolarů za 615 koní nejeví ani zdaleka jako přehnaná.
  

Ferrari Enzo
Autor: Ferrari Ferrari Enzo

2 | Porsche Carrera GT | 2004

Vzhledem k šestistupňové manuální převodovce ovládané prostřednictvím dřevěné koule se nelze divit těm, kteří považují právě tohoto porsche za to pravé, nikoli ořechové, ale supersportové. Zvláště pak, když carrera prakticky postrádá dnešní specifické bezpečnostní systémy. Kultovní porsche má 5,7litrový motor V-8 umístěný uprostřed, k tomu 603 koní a zvuk, který potěší fanoušky Richarda Wagnera i Motorhead. Citlivá spojka a zadní náhon vyžadují zvláštní zacházení. Autorem nadčasového designu je tehdejší šéfdesignér Harm Lagaay. Celkem bylo vyrobeno 1270 kusů.
   

Porsche Carrera GT
Autor: Porsche Porsche Carrera GT

3 | Mercedes-Benz SLR McLaren | 2003

Velmi povedený anglo-německý mix v podobě dvou legendárních značek. Na vývoji pracovaly obě automobilky, výroba probíhala v továrně McLaren v britském Wokingu. Pocta slavnému modelu Mercedes SLR 300 z padesátých let minulého století. Po kupé z roku 2003, jehož autorem byl Gorden Wagener, přišla řada na roadster (2007) a limitovanou edici Speedster. Přeplňovaný motor V8 o obsahu 5,4 litru, síla 617 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Poslední vůz s číslem 2157 byl vyroben v roce 2010. Pak nastal čas SLS AMG.
  

Mercedes-Benz SLR McLaren
Autor: Mercedes Mercedes-Benz SLR McLaren

4 | Maserati MC12 | 2004

Supersport původně stvořený pro ryze závodní účely. Po vítězství v šampionátu FIA GT bylo vyrobeno 25 zákaznických vozů, další várka stejného obsahu přibyla o rok později. Cena 670 000 dolarů za kus. Dvousedadlové kupé je postaveno na podvozku Ferrari Enzo, 12válcový motor o objemu 6,0 litru má 621 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h umí za 3,8 sekundy, maximální rychlost 330 km/h.
   

Maserati MC12
Autor: Maserati Maserati MC12

5 | Aston Martin One-77 | 2009

Auto „bondovské“ automobilky, ve kterém se však agent 007 nikdy nesvezl. A nejspíš ani nesveze. Podle mnohých z designového hlediska vůbec nejpovedenější Aston Martin, nelze se tak divit faktu, že přes cenu 1,5 milionu dolarů bylo všech 77 exemplářů prodáno s předstihem. Podvozek z uhlíkových vláken, ručně tvarovaná hliníková karoserie. K tomu motor V12 o obsahu 7,3 litru a síle 750 koní. Být Danielem Craigem, tak se zeptám, proč se na něj v žádné z bondovek nedostalo...
  

Aston Martin One-77
Autor: Aston Martin Aston Martin One-77

6 | Bugatti Veyron Super Sport | 2005

První sériově vyráběný automobil, který v dubnu 2010 překonal maximální rychlost 400 km/h, stalo se tak na továrním okruhu Volkswagen ve Wolfsburgu. Pět let předtím byla uvedena na trh standardní verze veyronu, pak se začalo pracovat na rychlejším pokračovateli s 8litrovým motorem W16 poháněným čtyřmi bi-turbodmychadly o síle 1200 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/ za 2,4 sekundy, maximální rychlost 431 km/h. Po čase sice převzal štafetu nejrychlejšího vozu Bugatti Chiron, nikdo alespoň trochu věci znalý však nepochybuje o tom, že veyronem to všechno začalo.
  

Bugatti Veyron
Autor: Bugatti Bugatti Veyron

7 | Koenigsegg Regera | 2015

Přestože si většina populace spojuje Švédsko s vozy pro usedlé značek Volvo a Saab, umějí obyvatelé země tří korunek pořádně přitlačit na pilu. V tomto případě se jedná o realizaci myšlenky zakladatele značky Christiana von Koenigsegga, kterého údajně inspirovalo několik svezení ve voze Tesla Model S P95. Regeru žene vpřed docela zběsilá kombinace V8 motoru o obsahu 5,0 litru a tří elektromotorů, což dává dohromady neskutečných 1700 koní. Více snad není ani potřeba dodávat.
  

Koenigsegg Regera
Autor: Koenigsegg Koenigsegg Regera

8 | Bentley Continental Supersports | 2017

Vzhledem k tomu, že nejrychlejšího vozu pro čtyři osoby bylo vyrobeno pouze 710 kusů, po kterých se jen zaprášilo, jedná se o vysoce ceněný sběratelský exemplář. Konstruktéři museli nejdřív vyřešit rébus v podobě „rozkmitání“ na poměry kategorie monstra o hmotnosti kolem dvou a půl tuny. Nakonec se tak stalo pomocí úpravy šestilitrového motoru twin-turbo W12 na 700 koní. Z 0 na 100 km mastodont zrychlí za 3,5 sekundy, maximální rychlost až 280 km/h.
  

Bentley Continental Supersports
Autor: Bentley Bentley Continental Supersports

9 | Lamborghini Aventador SVJ | 2011

Miura, Countach, Diablo, Espada, Veneno. Co model původního výrobce traktorů, to skvost. Nicméně vítěz může být jen jeden, a to Aventador Super Veloce Jota neboli SVJ. Model byl poprvé představen na autosalonu v Ženevě, kde způsobil senzaci. Zaujal revoluční motor V12 o síle 760 koní, maximální rychlost 350 km/h. Hodně brutální čtyřkolka.
  

Lamborghini Aventador
Autor: Lamborghini Lamborghini Aventador

10 | Pagani Huayra Roadster BC | 2019

Podle jednoho materiálu šlape produkt argentinského inženýra Horacia Paganiho jako švýcarské hodinky. Vzhledem k osazení stroje motorem AMG V12, který disponuje silou 810 koní přenesenou na zadní kola, tomu vlastně ani nemůže být jinak. Díky jedné odlehčené spojce váží vůz pouhých 1217 kilogramů. V zatáčkách zvládne přetížení 1,9 G, to vše za zhruba 3,5 milionu dolarů.
   

Pagani Huayra Roadster BC
Autor: Pagani Pagani Huayra Roadster BC
Související témata: auto , supersport , 21. století , hitparáda